אלרגיה

יעילות החיסון לשלבקת חוגרת, שינגריקס, נשמרת לאורך 10 שנים

יעילות חסרת תקדים לחיסון החדש מפני שלבקת חוגרת

השבוע התכנס הפורם הפתוח למחלות זיהומיות (OFID) בושינטון ארה”ב. בפורום הוצגו תוצאות מחקר ראשון על היעילות החיסונית של חיסון חדש מפני שלבקת חוגרת, למשך תקופה של 10 שנים. מחקר הוצגו ממצאים משמעותיים על היכולת של חיסון שינגריקס המאושר כבר בארה”ב, אירופה, ו-מעל ל-30 מדינות נוספות, לספק הגנה משמעותית וחסרת תקדים מפני מחלת שלבקת חוגרת.

בשנים האחרונות נכנס לשימוש בעולם חיסון חדש להגנה מפני שלבקת חוגרת בשם שינגריקס. החיסון כבר הוכח כיעיל למניעת אירוע של “שלבקת חוגרת” (Herpes Zoster) ב- 97.2% אצל אנשים מעל גיל 50. מחקר חדש בדק את יעילות החיסון לתקופה של כ-10 שנים מרגע ההתחסנות הראשונית.

שלבקת חוגרת נגרמת כתוצאה מנגיף ההרפס זוסטר ששוכן במערכת העצבים של האדם מרגע שנדבק ולמשך שארית חייו. לאחר גיל 50, מערכת החיסון שבמשך השנים פעלה לדיכוי הנגיף הולכת ונחלשת והסיכון להתפרצות שלבקת חוגרת עולה. על פי הנתונים הרפואיים, 1 מכל 3 בגילאי 50 ומעלה  יחלה במחלה המתבטאת בלפחות מספר שבועות לא פשוטים של כאבי תופת, פריחות, שלפוחיות מגרדות, ופגיעה באופן ישיר באיכות החיים. כל זה בנוסף לתחושת האי-נעימות שכן השלפוחיות בהחלט נראות לעין, וחולים רבים נרתעים מיציאה מהבית. בלא מעט מקרים הפגיעה משמעותית גם בתפקוד, כולל היעדרות ממושכת מהעבודה וכאב מתמשך באזור הפריחה.

במחקר האחרון נמצא כי היעילות הקלינית של החיסון מפני שלבקת חוגרת נשמרת לאורך זמן, לתקופה של עד 10 שנים במבוגרים בגיל 50 ומעלה. מדובר בשיעור הגנה של כ-80% למשך התקופה של בין 6 ל-10 לאחר ההתחסנות הראשונית. לצד השמירה על היעילות החיסונית, נשמר גם הפרופיל הבטיחותי של החיסון, ולא נרשמו במחקר תופעות לוואי מעבר לתופעות הלוואי הידועות דוגמאת אודם, כאב ונפיחות באזור החיסון; חום, כאבי שרירים, חולשה, בחילות, כאבי ראש ועייפות למשך מספר ימים מרגע קבלת החיסון.

ד”ר דוד ששה מומחה למחלות זיהומיות, רופא בכיר ביחידה למחלות זיהומיות בבה”ח איכילוב, ומנהל תחום מחלות זיהומיות במאוחדת ובלאומית: תוצאות המחקר מראות שאפשרי לספק לקבוצה כה רחבה באוכלוסייה הגנה מפני מחלה שהיא לא רק לא נעימה, אלא פוגעת באיכות החיים בצורה משמעותית, מביאה לאובדן ימי עבודה, אשפוזים ממושכים, ועשויה גם להביא לנזקים בריאותיים ארוכי טווח. השגה של שיעור יעילות גבוהה שכזה ולמשך זמן כה רב הינה פריצת דרך משמעותית ומושגת בזכות ההתפתחות שאנו רואים בשנים האחרונות בעולם החיסונים.

מדובר בחיסון המאושר על ידי הארגונים הרפואיים המובילים בעולם, ובארה”ב לדוגמא, כבר החליף את החיסון הישן באופן מלא. לאחר שבמהלך תקופת הקורונה נוכחנו לדעת את החשיבות של חיסונים ברפואה מונעת ומניעת מחלות. הגיעה העת שגם בישראל החיסון יכלל בסל הבריאות הדן בנושא בימים אלה.

 

 

 

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה