אלרגיה

חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית בסיכון מוגבר לתמותה שנה לאחר ניתוח אלקטיבי (Can Med Assoc J)

בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD) סיכון מוגבר לתמותה בתוך שנה מניתוח אלקטיבי והוצאות טיפול רפואי גבוהות יותר, בהשוואה לחולים דומים ללא מחלת ריאות חסימתית כרונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Canadian Medical Association Journal.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי COPD הינה מחלה נפוצה בקרב חולים כירורגיים וכי חולים עם מחלת ריאות מצויים בסיכון מוגבר לסיבוכים ותמותה בתוך 30 ימים מהניתוח. כעת הם ביקשו לבחון את ההישרדות בטווח הארוך לאחר התערבות ניתוחית ואת ההוצאות הרפואיות של חולי COPD בהשוואה לחולים ללא COPD בתוך שנה מניתוח אלקטיבי באשפוז.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על מאגר נתונים אדמיניסטרטיבי לזיהוי כלל החולים שעברו ניתוח אלקטיבי באשפוז באונטריו, קנדה, בין 2005 ועד 2019. חולים עם אבחנה של COPD זוהו על-פי הגדרות שנקבעו מראש.

החוקרים עקבו אחר החולים למשך שנה לאחר הניתוח במטרה לקבוע את ההישרדות ואת העלויות למערכת הבריאות. הם השלימו ניתוח נתונים עם תקנון חלקי (לגורמים סוציו-דמוגרפיים וסוג הפרוצדורה) ותקנון מלא (תקנון בנוסף גם למחלות רקע).

מדגם המחקר כלל 932,616 חולים, מהם 170,482 (18%) עם COPD.

מהערכת הסיכון לתמותה במודל שכלל תקנון חלקי עלה כי אבחנה של COPD לוותה בסיכון גבוה ב-61% (יחס סיכון של 1.61, רווח בר-סמך 95% של 1.58-1.64) ובמודל שכלל תקנון מלא עלה כי מחלת הריאות הכרונית לוותה בעליה של 26% בסיכון לתמותה (יחס סיכון של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.24-1.29).

באשר להוצאות רפואיות, החוקרים מצאו במודל המתוקן בחלקו כי אבחנה של COPD לוותה בעליה יחסית של 13.1% (רווח בר-סמך 95% של 12.7-13.4%) ובמודל המתוקן במלואו תועדה עליה יחסית של 4.6% (רווח בר-סמך 95% של 4.3-5.0%) בהוצאות הטיפול הרפואי.

מהנתונים עלה כי שבריריות, ממאירות וסוג הפרוצדורה (דוגמת ניתוח אורתופדי וניתוח בטן תחתונה) השפיעו על היקף הקשר בין COPD ובין הסיכון לתמותה והוצאות טיפול גבוהות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם אבחנה של מחלת ריאות חסימתית כרונית שיעורי הישרדות נמוכים יותר והוצאות טיפול רפואי גבוהות יותר במהלך השנה שלאחר ניתוח אלקטיבי.

 

Can Med Assoc J, Jan 17, 2023

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה