אלרגיה

מחלת צליאק מלווה בסיכון גבוה כפליים לאשפוז עקב COVID-19 (מתוך Clin Gastroenterol Hepatol)

בחולים עם מחלת צליאק שנדבקו בנגיף הקורונה סיכון גבוה כפליים לאשפוז בבית חולים, בהשוואה לאלו ללא המחלה האוטואימונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. עם זאת, חיסון כנגד המחלה הזיהומית הפחית את הסיכון לאשפוז בקרוב למחצית בשתי הקבוצות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לתאר את המאפיינים הקליניים של מחלת צליאק בחולים שנדבקו בקורונה ולבחון את הסיכון לאשפוז, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ, תמותה ותרומבוזיס, כמו גם את ההשפעה של חיסון על תוצאים אלו.

במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים בין חולים עם מחלת צליאק מוכחת בביופסיה אל מול מדגם תואם של חולים ללא-צליאק עם אבחנה עם קורונה בין מרץ 2020 ועד ינואר 2022. לכל חולה צליאק התאימו החוקרים שתי ביקורות לפי גיל, מין, רקע אתני ותאריך אבחנת קורונה. עוד בוצע תקנון למחלות רקע ותחלואה נלווית ספציפית למחלת צליאק.

התוצא העיקרי היה אשפוזים. תוצאים משניים כללו צורך באשפוז ביחידת טיפול נמרץ, תמותה ותרומבוזיס. עוד השוו החוקרים את התוצאים הללו בין חולים מחוסנים ולא-מחוסנים.

מדגם המחקר כלל 330 חולים, מהם 110 עם מחלת צליאק (גיל ממוצע של 48 שנים, 83% נשים) ו-220 ביקורות תואמות. מבין אלו, 27 חולי צליאק אושפזו לבית החולים (24%), כמו גם 25 ביקורות (11%) (יחס סיכון של 2.10, רווח בר-סמך 95% של 1.21-3.65).

מהנתונים עולה כי חיסון כנגד קורונה לווה בסיכון מופחת משמעותית לאשפוז (יחס סיכון של 0.53, רווח בר-סמך 95% של 0.31-0.93). ארבעה חולי צליאק שלא חוסנו כנגד הנגיף ושתי ביקורות שלא חוסנו כנגד קורונה נדרשו לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ. לא תועדו מקרי תמותה בקרב חולי צליאק, כאשר שני חולים מקבוצת הביקורת הלכו לעולמם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולי צליאק עם קורונה סיכון מוגבר לאשפוז, בהשוואה לחולים שנדבקו בנגיף ואינם סובלים ממחלת צליאק. הסיכון היה נמוך יותר בחולי צליאק שחוסנו, בדומה לביקורות ללא-צליאק שחוסנו. לאור ממצאי המחקר, החוקרים ממליצים בחום על חיסון כנגד קורונה לחולי צליאק, בדומה להמלצה באוכלוסייה הכללית של ביקורות ללא צליאק.

Clin Gastroenterol Hepatol. Published online February 16, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה