אלרגיה

בדיקת CT עשויה לסייע בחיזוי התקדמות COPD (מתוך Chest)

שילוב שינויים ריאתיים בבדיקת CT עם מאפיינים דמוגרפיים במודל לימוד מכונה הוביל לשיפור יכולת חיזוי התקדמות למחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) בקרב מטופלים בסיכון למחלת הריאות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Chest.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עישון סיגריות הינו גורם הסיכון למחלת הריאות הכרונית, כאשר מעשנים שפיתחו COPD מצויים בסיכון מוגבר לסרטן ריאות. היכולת לזהות מטופלים מעשנים בסיכון להתקדמות ל-COPD והידרדרות מואצת של התפקוד הריאתי עשויה לסייע בפיתוח מודלים לחיזוי הסיכון במחקרים להערכת בדיקות סקר לסרטן ריאות, לספק הזדמנות להתחלת טיפול מוקדם עם אפשרות להאטת התקדמות המחלה, או בחירת תתי-קבוצות בהן יש להתמקד לזיהוי התערבויות חדשות.

במחקר בחנו החוקרים אם הוספת בדיקת CT למידע הדמוגרפי תביא לשיפור מודלים לחיזוי התקדמות COPD. הם התבססו על נתונים ממחקר CanCOLD (או Canadian Cohort Obstructive Lung Disease), שכלל חולים בעיקר עם COPD בדרגה קלה.

מדגם המחקר כלל 294 מבוגרים (124 נשים) שהיו מעשנים בהווה או בעבר (גיל ממוצע של 65 שנים). רובם היו מעשנים בעבר עם היסטוריה של 17.9 שנות-חפיסה, בממוצע.

החוקרים יצרו מודל לימוד מכונה המבוסס על משלב מאפיינים הדמייתיים בבדיקת CT עם נתונים דמוגרפיים ומידע מבדיקות תפקודי ריאות. נתוני המטופלים סווגו למדגם אימון (75% מהמדגם) ומדגם בחינה (25% מהמדגם). התוצא העיקרי היה השטח מתחת לעקומה למודלי לימוד מכונה עם וללא בדיקת CT בין גורמיה הסיכון האחרים.

לאורך מעקב ממוצע של 2.45 שנים, ב-23% מהחולים תועדה התקדמות למחלה ל-COPD. הוספת מאפייני בדיקת CT לנתונים דמוגרפיים שיפרה משמעותית את הדיוק של מודל לימוד מכונה לחיזוי התקדמות ל-COPD, בהשוואה למודלים שהתבססו על נתונים דמוגרפיים בלבד (שטח מתחת לעקומה של 0.730 לעומת 0.649, p<0.05). הוספת מאפייני בדיקת CT ותפקודי ריאות למשתנים דמוגרפיים שיפרה עוד את יכולת הניבוי על-פני נתונים דמוגרפיים בלבד.

ממצאי המחקר מעידים כי ניתן לנבא הידרדרות מהירה של FEV1 על-בסיס ממצאים הדמייתיים בבדיקת CT, עם או ללא משתנים דמוגרפיים ומדדי תפקודי ריאות.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להגדיר את הסף התקין למאפייני CT על-מנת לפתח מערכת ניקוד, אך המחקר הנוכחי מצביע על הערך המוסף של בדיקת CT, עם או ללא תפקודי ריאות, ככלי לחיזוי COPD בקרב מטופלים בסיכון למחלת הריאות.

Chest, June 17, 2023

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה