אלרגיה

ממצאים הדמייתיים עשויים לסייע באבחנה מוקדמת של יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי (Chest)

במאמר שפורסם בכתב העת Chest מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי סימנים מוגדרים בבדיקת CT לאחר אבחנה של תסחיף ריאתי חד עשויים לסייע בקביעת אבחנה מוקדמת של יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי (Chronic Thromboembolic Pulmonary Hypertension).

ברקע למחקר מסבירים הכותבים כי יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי הינו סיבוך של תסחיף ריאתי. עם זאת, סימנים של יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי עשויים להופיע כבר בבדיקות הדמיה שנערכו בעת אבחנת תסחיף ריאתי אקוטי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות ממצאים הדמייתיים בבדיקת CT Angiography בעת אבחנה של תסחיף ריאתי העשויים לסייע בזיהוי מקרים של יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי.

המחקר כלל חולים עם אבחנה של תסחיף ריאתי חד שהיו במעקב פרוספקטיבי לאורך שנתיים עם לוח זמנים מסודר לביקורים רפואיים. שני רדיולוגים מומחים בחנו באופן בלתי-תלוי את בדיקות ה-CT של החולים בעת אבחנת תסחיף ריאתי חד עוד לפני אבחנה של יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי; במקרה של חוסר-הסכמה, החלטה התקבלה ברוב של 2:1 בסיוע רדיולוג נוסף. בנוסף, הרדיולוגים בחנו מדדים פרטניים מוגדרים מראש שרמזו לתסחיף ריאתי כרוני ויתר לחץ דם ריאתי.

החוקרים מדווחים כי סימנים לתסחיף ריאתי כרוני או יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי בתחילת הדרך זוהו ב-46 מבין 303 חולים (15%). הממצאים ההדמייתיים העיקריים כללו רשתות בתוך כלי הדם, היצרות או רטרקציה של עורקים, הרחבת עורקים ברונכיאליים והיפרטרופיה של חדר ימין.

מהערכת התוצאים לאחר שנתיים על-בסיס נוכחות סימנים לתסחיף ריאתי כרוני או יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי, בחולים עם סמנים לאבחנות אלו, לעומת אלו ללא סמנים אלו תועדו מדדי איכות חיים נמוכים יותר (0.84 לעומת 0.94 לפי מדד European Quality of Life Index) וליקוי גבוה יותר לאחר אבחנה של תסחיף ריאתי (24.2% לעומת 13.9%).

חמישה חולים (1.7%) אובחנו עם יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי לאורך המעקב. ארבעה מהחולים עם אבחנה מוקדמת של יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי סווגו בתחילת הדרך בקבוצה של חולים עם סימנים מרמזים לתסחיף ריאתי כרוני או יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי ע”י הרדיולוגים. על-בסיס ממצאים אלו, הסבירות לאבחנה של יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי בהערכה לאורך המעקב עמדה על 8.7%.

יתרה מזאת, בארבעת המקרים הללו נקבעה אבחנה של יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי בתוך 83-108 ימים מאבחנת תסחיף ריאתי חד, בעוד שבחולה החמישי האבחנה נקבעה לאחר 485 ימים.

החוקרים כותבים כי חיפוש אחר מדדים רדיולוגיים מוגדרים המרמזים לנוכחות יתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי בעת האבחנה של תסחיף ריאתי חד עשויה לסייע בהתאמה פרטנית של גישת המעקב ובדיקות סקר ליתר לחץ דם ריאתי תרומבואמבולי בהתאם לסיכון הפרטני.

Chest, April 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה