אלרגיה

זיהום בקורונה מלווה בסיכון מוגבר להופעה חדשה של אסתמה (J Allergy Clin Immunol Pract)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology: In Practice מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר ארצי חדש, מהן עולה סיכון מוגבר להופעה חדשה של אסתמה לאחר זיהום ב-COVID-19.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי זיהומים בדרכי נשימה עשויים להיות מלווים בסיכון מוגבר להופעת אסתמה. עם זאת, לא ברור אם קיים קשר בין COVID-19 ובין סיכון מוגבר להופעה חדשה של אסתמה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם זיהום לאחרונה בקורונה מלווה בסיכון מוגבר להופעה חדשה של אסתמה ואם חיסון כנגד COVID-19 עשוי להפחית את הסיכון הנ”ל.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Korean National Health Insurance ויצרו שלושה מדגמים: (1) חולים עם אבחנה של COVID-19 וביקורות תואמות; (2) משתתפים שחוסנו כנגד COVID-19 וביקורות תואמות להם; (3) מטופלים שחוסנו כנגד קורונה וביקורות תואמות להם, לאחר הוצאת משתתפים עם אבחנה של COVID-19.

במדגם הראשון, שכלל חולים עם COVID-19, החוקרים מצאו כי 1.6% מהחולים שנדבקו בנגיף ו-0.7% מהביקורות התואמות אובחנו לראשונה עם אסתמה, עם שיעורי היארעות של 31.28 ו-14.55 מקרים ל-1,000 שנות-אדם, בהתאמה (p<0.001). בקרב חולים עם COVID-19 תועד סיכון גבוה יותר להופעה חדשה של אסתמה (יחס סיכון מתוקן של 2.14, רווח בר-סמך 95% של 1.88-2.45) בהשוואה לביקורות תואמות.

במדגם השני, שכלל מטופלים שחוסנו כנגד קורונה, החוקרים זיהו סיכון מופחת להופעה חדשה של אסתמה בהשוואה לביקורות תואמות (יחס סיכון מתוקן של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.89). עם זאת, בקרב משתתפים שלא חלו בקורונה, חיסון כנגד COVID-19 לא נקשר עם סיכון מופחת להופעה חדשה של אסתמה. במדגם השלישי (יחס סיכון מתוקן של 0.95, רווח בר-סמך 95% של 0.87-1.04).

בניתוח לפי תתי-קבוצות, הסיכון להופעה חדשה של אסתמה היה נמוך יותר משמעותית בקרב אלו שהשלימו את משטר החיסונים וגבוה יותר במטופלים מבוגרים יותר ובאלו עם אבחנה של סוכרת, בהשוואה לביקורות התואמות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אבחנה של COVID-19 לוותה בשיעורי היארעות גבוהים יותר של הופעה חדשה של אסתמה, כאשר חיסון כנגד הזיהום הנגיפי עשוי להפחית את הסיכון הנ”ל.

J Allergy Clin Immunol Pract, Sep 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה