אלרגיה

יחס נויטרופילים ללימפוציטים מסייע בניבוי סיכון לדלקת ריאות בחולי אסתמה (BMC Pediatr)

יחס נויטרופילים ללימפוציטים (Neutrophil-to-Lymphocytes Ratio, או NLR) עשוי לסייע באבחנה של דלקת ריאות שנרכשה בקהילה בילדים עם התקף אסתמה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Pediatrics. מדד NLR עשוי גם לסייע בחיזוי הפרוגנוזה של ילדים עם התקף אסתמה ודלקת ריאות שנרכשה בקהילה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בהשוואה למדד NLR נמוך, יחס גבוה מעיד על התקף אסתמה חמור בילדים מאושפזים עם אסתמה. בנוסף, NLR גבוה יותר משמעותית בילדים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה, בהשוואה לאלו ללא דלקת ריאות. אעפ”י כן, החשיבות של מדד זה בילדים עם משלב התקף אסתמה ודלקת ריאות שנרכשה בקהילה אינה ידועה.

המחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי כלל 1,032 ילדים בגילאי 5-14 שנים ונועד לבחון את החשיבות האבחנתית והפרוגנוסטית של NLR בילדים עם התקף אסתמה ודלקת ריאות לא-חמורה.

מהנתונים עולה כי הרגישות והסגוליות של NLR לאבחנה של דלקת ריאות שנרכשה בקהילה בחולים עם התקף אסתמה עמדו על 56.9% ו-90.1%, בהתאמה. ערך הסף של NLR לאבחנה של דלקת ריאות שנרכשה בקהילה בחולים עם התקף אסתמה עמד על 4.15 (p<0.001).

סך מקרי התלקחויות אסתמה במהלך שלושה חודשי מעקב אחר חולים עם NLR גבוה עמד על 23 מקרים (21.3%) בחולים עם אסתמה ועל 58 מקרים (42.0%) בחולים עם אסתמה ודלקת ריאות שנרכשה בקהילה (P<0.001). במין החולים עם מדד NLR גבוה, ב-15 חולים (8.3%) עם דלקת ריאות וב-23 חולים (12.2%) עם אסתמה ודלקת ריאות תועדה דלקת ריאות שלא השתפרה (p=0.006).

מניתוח רב-משתני עלה כי עליה של נקודה אחת במדד NLR לוותה בסיכון גבוה פי שלוש בסיכון להתקף אסתמה (יחס סיכון של 2.91, רווח בר-סמך 95% של 1.83-3.96) ובסיכון לדלקת ריאות שנרכשה בקהילה ללא שיפור (יחס סיכון של 3.38, רווח בר-סמך 95% של 1.66-5.10).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מדד NLR הדגים דיוק אבחנתי גבוה בשלילת דלקת ריאות שנרכשה בקהילה ודיוק אבחנתי מתון בזיהוי מקרים אלו בילדים עם התקף אסתמה. עוד עולה כי למדד NLR חשיבות פרוגנוסטית בניבוי התוצאות בילדים עם משלב התקף אסתמה ודלקת ריאות שנרכשה בקהילה.

BMC Pediatr, Dec 18, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה