כירורגיה לב חזה

טיפול בתרופות ממשפחת ARB עשוי להאט פיברוזיס בנשים עם היצרות מסתם הוותין (Can J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Canadian Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים עם היצרות מסתם וותין, טיפול בתרופות ממשפחת ARB (או Angiotensin Receptor Blocker) עשוי לסייע בהפחתת פיברוזיס של המסתם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת ARB עשויות להאט את התקדמות היצרות מסתם הוותין הודות להשפעות אנטי-פיברוטיות של התרופות. בנשים היקף הפיברוזיס של המסתם גדול יותר מזה המתואר בגברים ולכן ייתכן כי לתרופות אלו תהיה השפעה גדולה יותר בנשים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של תרופות ממשפחת ARB על תהליכי רימודלינג במסתם הוותין בגברים ובנשים.

מדגם המחקר כלל חולים לאחר החלפת מסתם וותין עם או ללא ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בין 2006 עד 2013. חולים ללא נתונים זמינים מבדיקות אקו-לב או נתונים היסטולוגיים הוצאו מהמחקר. החולים סווגו לארבעה פנוטיפים בהתאם למדד פיברוזיס ו-Warren-Yong: פיברוזיס/הסתיידות בדרגה קלה, פיברוזיס/הסתיידות בדרגה חמורה, בעיקר פיברוזיס, או בעיקר הסתיידות.

מבין 1,321 חולים שנכללו במחקר, הרוב הגדול (89%) אובחנו עם היצרות חמורה של מסתם הוותין. בקרב חולים עם עדות לפיברוזיס בעיקר, בהשוואה לאלו עם עדות להסתיידות בעיקר, תועדה שכיחות גבוהה יותר של נשים (39% לעומת 31%, p=0.008), מסתם דו-צניפי (44% לעומת 34%, p=0.002) ושיעורים נמוכים יותר של טיפול בתרופות ממשפחת ARB (25% לעומת 30%, P=0.046).

מהנתונים עולה כי לנשים היה סיכוי גבוה יותר להשתייך לקבוצת החולים עם עדות בעיקר לפיברוזיס (יחס סיכויים של 1.45), ממצא העולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים. אך בנשים אלו, בקרב חולות תחת טיפול בתרופות ממשפחת ARB תועדו מדדי פיברוזיס נמוכים יותר משמעותית. מנגד, בגברים לא תועדו ממצאים דומים, רמז לכך שההשפעות של ARB עשויות להיות תלויות-מגדר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בסדרה הגדולה של חולים עם היצרות חמורה בדרגה מתונה-עד-חמורה, בנשים תועד קשר שלילי בין נטילת תרופות ממשפחת ARB ובין פיברוזיס של המסתם. לאור זאת, ההשפעות האפשרויות של ARB עשויות להיות ספציפיות למגדר, עם תועלת תרפויטית גדולה יותר בנשים.

Can J Cardiol, March 20, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה