כירורגיה לב חזה

משך שינה קצר מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה מטבולית בצעירים עם סוכרת מסוג 1 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

שינה במשך פחות משבע שעות בלילה נפוצה בקרב צעירים עם סוכרת מסוג 1 אך מלווה בבריאות קרדיו-מטבולית ירודה, בעיקר בקרב מתבגרים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שינה הינה מרכיב חשוב בהערכה וטיפול בסוכרת לפי הנחיות האגודה האמריקאית לסוכרת, אך לא ידוע אם שינה עשויה לשפר את המצב הבריאותי לאורך החיים בחולים עם סוכרת מסוג 1. הם השלימו ניתוח משני של נתוני מחקר BCQR-T1D להערכת הקשר בין שינה ובריאות קרדיו-מטבולית ב-42 מבוגרים (גילאי 19-60 שנים) ו-42 מתבגרים (גילאי 12-18 שנים) עם סוכרת מסוג 1.

כל המשתתפים במחקר אובחנו עם סוכרת מסוג 1 במשך למעלה מתשעה חודשים וקיבלו טיפול ב-Bromocriptine בשחרור מהיר או פלסבו למשך ארבעה שבועות ולאחר מכן החליפו לקבוצה השניה למשך ארבעה שבועות נפרדים.  כולם השלימו בדיקות מעבדה והערכה אנתרופומטרית. כמו כן, נאספו נתוני מד סוכר רציף למשך שבוע במהלך כל שלב טיפול לצד יומן מינוני אינסולין.

המשתתפים התבקשו לשאת מד אקטיגרפיה על שורש כף היד הלא-דומיננטית למשך שבעה ימים בכל שלב טיפול להערכת משך השינה.

מרבית המתבגרים (62%) והמבוגרים (74%) עם סוכרת מסוג 1 דיווחו על שינה במשך פחות משבע שעות שינה. בקרב אלו עם שינה של פחות משבע שעות בלילה, בהשוואה לאלו שישנו למעלה משבע שעות בלילה תועד היקף מותניים גדול יותר ומדד מסת גוף גבוה יותר, לחץ דם סיסטולי ודופק פעימה גבוהים יותר, כמו גם רגישות לאינסולין נמוכה יותר (p<0.05 בכל המקרים).

בחלוקה לפי גיל, רק בקרב מתבגרים עם סוכרת מסוג 1 ושינה לא-מספקת תועדו הבדלים משמעותיים במרבית התוצאים הרפואיים בהתאם למשך השינה בלילה, למעט מבוגרים שישנו פחות משבע שעות בלילה בהם תועד לחץ פעימה גדול יותר לעומת אלו שישנו למעלה משבע שעות בלילה.

בהשוואה לקבוצת הפלסבו, טיפול ב-Bromocriptine בשחרור מהיר שיפור מעט את מדדי השינה במתבגרים על-ידי דחיית מועד ההשכמה והארכת משך הזמן במיטה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שינה עשויה להיות יעד חדש וחשוב לשיפור המצב הבריאותי בחולים עם סוכרת מסוג 1, בפרט כאשר ההתערבות מתחילה בגיל ההתבגרות או זמן קצר לאחר אבחנת סוכרת.

Diabetes, Obesity and Metabolism, March 17, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה