כירורגיה לב חזה

טיפול אנדווסקולארי מלווה בשיפור תוצאות אירועי מוחי איסכמי לאחר שנה אחת (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN)

בחולים עם אבחנה של אירוע מוחי איסכמי, טיפול אנדווסקולארי בשילוב עם טיפול תרופתי הוביל לתוצאות תפקודיות טובות יותר לאחר שנה אחת, בהשוואה לטיפול תרופתי בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במהלך 2023 פורסמו מספר מחקרים שהדגימו תועלת משמעותית לטיפול אנדווסקולארי בחולים עם אירוע מוחי איסכמי עם ליבה גדולה. כעת הם ביקשו לבחון את ההתאוששות של חולים אלו בטווח הארוך, קרי, לאחר שנה אחת. מטרתם הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של טיפול אנדווסקולארי לאירוע מוחי איסכמי במחקר SELECT2 על-בסיס התוצאים הקליניים לאחר שנה אחת של מעקב. מחקר SELECT2 הינו מחקר בשלב 3, בינלאומי, רב-מרכזי, פרוספקטיבי, אקראי, בתווית-פתוחה.

המחקר כלל 352 חולים עם אבחנה של אירוע מוחי עם ליבה גדולה שקיבלו טיפול אנדווסקולארי עם טיפול תרופתי (178 חולים; גיל חציוני של 66 שנים) או טיפול תרופתי בלבד (174 חולים; גיל חציוני של 67 שנים).

התוצא העיקרי של המחקר היה מדד mRS (או Modified Rankin Scale) לאחר שנה אחת, כאשר תוצאים משניים כללו עצמאות תפקודית (מדד mRS של 0-2), עצמאות בניידות (מדד mRS של 0-3) ומדדי איכות חיים לאחר שנה אחת של מעקב.

החוקרים מדווחים כי 329 מבין 352 החולים השלימו את המעקב, כאשר ב-23% מהחולים לאחר טיפול אנדווסקולארי תועד מדד mRS של 0-2 נקודות, בהשוואה ל-8% מהחולים תחת טיפול תרופתי בלבד.

תרומבקטומיה שיפרה משמעותית את מדדי mRS לאחר שנה אחת (יחס סיכויים של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.78), עצמאות תפקודית (24% לאחר טיפול אנדווסקולארי לעומת 6% לאחר טיפול תרופתי בלבד; סיכון יחסי של 3.17, רווח בר-סמך 95% של 1.73-5.79) וניידות עצמאית (37% לאחר טיפול אנדווסקולארי לעומת 18% לאחר טיפול תרופתי; סיכון יחסי של 1.85, רווח בר-סמך 95% של 1.30-2.63) לעומת טיפול תרופתי בלבד.

מהנתונים עלה עוד כי טיפול אנדווסקולארי הוביל למדדי איכות חיים טובים יותר בהערכת עצמאות תפקודית, ניידות, קשרים חברתיים, תפקוד קוגניטיבי ודיכאון, בהשוואה לטיפול תרופתי בלבד.

החוקרים כותבים כי חשוב להדגיש את פוטנציאל ההחלמה של חולים אלו כאשר מסבירים להם על אפשרויות הטיפול ולקחת בחשבון כי ההחלמה אינה מסתיימת לאחר שלושה חודשים, אלא אורכת זמן ארוך יותר, עד שנה שלמה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה