האם יש תועלת אמיתית להפחתת היקף צריכת הנתרן? (מתוך דו”ח מטעם ה-IOM)

ארגון ה-IOM (Institute of Medicine) התבקש ע”י ה-CDC (Centers for Disease Control and Prevention) לבחון את העדויות הנוגעות להגבלת צריכת נתרן והגיע למסקנה שנויה במחלוקת: אין עדויות עקביות התומכות בהפחתת צריכת נתרן באוכלוסייה הכללית להיקף של 1,500 מ”ג ביום.

יתרה מזאת, מהדו”ח עולה כי אין עדויות מדעיות התומכות בטיפול בקבוצות מסוימות בצורה שונה מיתר אוכלוסיית ארצות הברית.

מנגד, ה-AHA (American Heart Association) תקף בחריפות את ממצאי הדו”ח, בטענה כי אינו מלא ולא הצליח לקחת בחשבון את העדויות הרבות הקושרות בין לחץ דם גבוה ובין צריכת נתרן.

ה-AHA ממליץ על צריכה נתרן בהיקף של עד 1,500 מ”ג ליום; ההנחיות הפדראליות קובעות סף של עד 2,300 מ”ג ליום, למעט בקבוצות מסוימות בהן הסף נקבע על 1,500 מ”ג: מטופלים מעל גיל 50, שחורים לא-היספאנים, וכל חולה הסובל מיתר לחץ דם, קדם יתר לחץ דם, סוכרת, אי-ספיקת לב או מחלת כליות כרונית.

הדו”ח מטעם ה-IOM אינו מסכים כי קיים קשר חיובי בין צריכת נתרן ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם. החוקרים כותבים כי המחקרים הזמינים כיום אינם מבססים באופן חד משמעי את הקשר בין הפחתת צריכת נתרן מתחת ל-2,300 מ”ג ליום ובין עליה או ירידה בסיכון למחלות לב, אירועים מוחיים, או תמותה מכל-סיבה. יתרה מזאת, מהעדויות עולה כי התועלת והנזק אינם משמעותיים דיו בכדי להצביע על אוכלוסיות בסיכון גבוה, בהן מומלץ להגביל את צריכת הנתרן ל-1,500 מ”ג ביום.

המומחים מסבירים כי מהמחקרים עולה בבירור כי לא ניתן להסתפק בהערכת השפעות נתרן על לחץ הדם בכדי לקבוע אם לצריכת נתרן בתזונה יש השפעה על המצב הבריאותי. שינויים תזונתיים הם מורכבים יותר משינוי מינראלי יחיד ודרושים מחקרים נוספים במטרה להבין את המנגנונים הפועלים ברקע.

עם זאת, ב-AHA מפנים לדו”ח של ארגון הבריאות העולמי וכן לדו”ח קודם של ה-IOM, שקבעו כי לחץ הדם הינו יעד מתאים כתוצא להערכת מחלות לב וכלי דם. סקירה של העדויות הקושרת בין לחץ דם ובין מחלות לב ואירועים מוחיים אינה מופיעה בדו”ח האחרון מטעם ה-IOM.

העדר מחקרים הקושרים בין צריכת נתרן וסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים הינה נושא שעורר מחלוקת רבה מזה שנים. מספר מחקרים העריכו כי צריכת נתרן עודפת אחראית לתמותה של מיליוני חולים ברחבי העולם.

Sodium Intake in Populations: Assessment of Evidence. May 14, 2013.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה