קרדיולוגיה

ביזור סמכויות ושיפור התקשורת בין חברי הצוות המטפל במרפאה עשויים לסייע במיתון תחושת השחיקה אצל הרופאים והצוות (Annals of Family Medicine)

בסקירה חדשה,  אספה קבוצת חוקרים כמה מהחידושים בטיפול ובניהול מידע במרפאות ומחלקות מצליחות בתפקוד גבוה בארצות הברית, המקלים על תחושת השחיקה שחשים רופאים רבים ומשפרים את זרימת המידע ואת הטיפול בחולים במרפאה.

החוקרים ביקרו בלמעלה מעשרים מרפאות מצליחות ובחנו כיצד נעשית חלוקת העבודה בין חברי הצוות המטפל, באיזו דרך משולבת הטכנולוגיה הקיימת כדי לשפר את העבודה במרפאה ואת תוצאות הטיפול וכיצד העבודה בהן מסייעת לחיזוק תחושת ‘הייעוד’ של המטפלים ולהנאתם מעבודת היום יום ולמיתון השחיקה מהמקצוע.

שיטות העבודה החדשניות שתיעדו החוקרים כללו, בין השאר, הקפדה על הפנית וביצוע בדיקות מעבדה טרם הביקור אצל רופא, כך שתוצאות של בדיקות מעבדה מתקבלות מספר ימים לפני הביקור אצל הרופא והביקור מוקדש לדיון על הממצאים ומאפשר הצבת יעדים לחולה. התכנון המוקדם מבטל גם את הצורך בדיווח הממצאים לחולה לאחר הביקור; ארגון וחידוש המרשמים החוזרים (“היציבים”) אחת לשנה במהלך הביקור השנתי מצמצם את הצורך בחידוש מרשמים תכוף; שיתוף הצוות המטפל כולו בטיפול הקליני, הטמעת פרוטוקולים והוראות קבע וניהול של פנלים הנוגעים למקרים טיפוליים; ארגון חלל המשותף לחברי הצוות, רופאים ואסיסטנטים וסטודנטים לרפואה, אחיות וחברי צוות אחרים בו הם מעודדים לשיתוף מידע לגבי הטיפול בחולים פנים אל פנים (אל מול  שיטה רווחת של שליחת הודעות טקסט או מיילים והמתנה לתשובה מול המחשב…). 

חידושים נוספים כוללים יצירת מערכות תיעוד וארכוב מידע מסובכות פחות, וכן שיתוף פעולה בביקור עצמו בהזנת המידע בזמן אמת (למשל , אחות או אסיסטנט המתעדים את ביקור המטופל במערכת הממוחשבת בזמן שהרופא בודק את המטופל); הסמכה של אסיסטנטים ואחיות לסקירת לפחות חלק מהמידע המתקבל בתיבת הדואר של הרופא עבור תוצאות מעבדה, חידושי מרשם ובקשות של חולים שיכולות להיות מטופלות על ידם לפי פרוטוקול הטיפול, דבר המביא הלכה למעשה להורדת עומס וניהול המידע מהרופא ומאפשר העברת רק הודעות ודעות הזקוקות לשיקול דעת רופא לרופאים או הרופאות המטפלים. ביזור סמכויות  נוסף מאפשר לאסיסטנטים רפואיים, אחיות מעשיות מורשות ואחיות מוסמכות במרפאה לאבחן ולטפל במקרים פשוטים ומובהקים יחסית כמו דלקות קלות בדרכי השתן או בעיניים ועוד. 

החוקרים מסכמים כי מהתצפיות שערכו עלה שמודלים הכוללים הרחבה של סמכויות הצוות ותמיכתם בעבודת הרופאים והרופאות המטפלים, שיתוף פעולה תדיר ודיונים וזרימת מידע יעילים מביאים להקלה בתחושת השחיקה הרווחת, שיפור בשביעות הרצון המקצועית של כלל העובדים במרפאה ואף עשויים להביא להנאה מהעבודה…

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

Ann Fam Med May/June 2013 vol. 11 no. 3 272-278

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה