חסר ברזל עשוי להגן מפני דלקת ריאות חיידקית (מתוך כנס CHEST)

בחולים עם אנמיה משנית לחסר ברזל שפיתחו דלקת ריאות חיידקית תועדו תוצאות טובות יותר, בהשוואה לחולים ללא אנמיה משנית לחסר ברזל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Chest Physicians.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר ברזל הינו החסר התזונתי הנפוץ ביותר ברחבי העולם ועשוי להוביל לאנמיה, אך ברזל זוהה גם כמרכיב חיוני להישרדות וגדילה של פתוגנים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של אנמיה משנית לחסר ברזל על התוצאות בחולים מאושפזים בשל זיהום חיידקי אקוטי.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר Nationwide Inpatient Sample לשנים 2016-2019. הם זיהו 452,040 מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה ראשונית של דלקת ריאות חיידקית. מבין אלו, ב-5.5% תועדה אבחנה משנית של אנמיה על-רקע חסר ברזל.

גיל המשתתפים הממוצע היה דומה בין אלו עם אנמיה משנית לחסר ברזל ואלו ללא אנמיה משנית לחסר ברזל (68 שנים), כאשר שיעור הנשים היה מעט גבוה יותר באלו עם אנמיה משנית לחסר ברזל (58.5% לעומת 51.6%) והבדל זה היה מובהק סטטיסטית (p<0.0001). מרבית החולים עם אנמיה משנית לחסר ברזל (94.6%) סבלו לפחות משלוש מחלות רקע, כמו גם 78.1% מאלו ללא אנמיה משנית לחסר ברזל.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי התמותה, כאשר שיעורי התמותה הכוללים במחקר עמדו על 2.89% למרות ששיעורי התמותה היו גבוהים יותר באלו עם אנמיה משנית לחסר ברזל, בהשוואה לאלו ללא אנמיה על-רקע חסר ברזל (3.25% לעומת 2.87%), לאחר תקנון לערפלנים, הסיכון לתמותה היה נמוך יותר משמעותית בקרב אלו עם אנמיה משנית לחסר ברזל (p=0.001).

בנוסף, שיעורי תוצאים משניים של הלם ספטי, כשל נשימתי חד ודום לב היו נמוכים יותר משמעותית בחולים עם אנמיה משנית לחסר ברזל (יחסי סיכויים מתוקנים של 0.71, 0.78 ו-0.57, בהתאמה).

משך האשפוז הממוצע היה ארוך ב-0.3 ימים באלו עם אנמיה משנית לחסר ברזל, כאשר החוקרים זיהו עליה לא-משמעותית בסך הוצאות טיפול רפואי בהיקף של 402.5 דולרים באלו עם אנמיה משנית לחסר ברזל, בהשוואה לאלו ללא אנמיה על-רקע חסר ברזל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר עשויים להצביע על השפעה מגנה של חסר ברזל בחולים עם דלקת ריאות חיידקית. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את התוצאות הטובות יותר באלו עם חסר ברזל.

 

מתוך כנס CHEST

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה