חסר בוויטמין D מעלה סיכון לתמותה – מחקר רנדומיזציה מנדליאנית (Ann Intern Med)

מחקר על בסיס נתונים מה-UK Biobank מצא שחסר בוויטמין D מעלה סיכון לתמותה ועליה, אפילו קלה, ברמות יכולה להפחית סיכון  זה.

ברקע למחקר, שפורסם בAnnals of Internal Medicine, מסבירים החוקרים כי רמות נמוכות של ויטמין D נמצאו קשורות לעליה בתמותה, אך אין מספיק מחקרים אקראיים שכללו משתתפים עם מחסור חמור.

מטרת המחקר היתה להעריך ראיות גנטיות לקשר סיבתי של רמות ויטמין D נמוכות עם תמותה. שימוש בחיזוי גנטי איפשר להעריך את הקשר בין מחסור חמור ותמותה, דבר שלא ניתן לבצע במחקרים קליניים אקראיים מסיבות אתיות.

החוקרים השתמשו בנתוני ה- UK Biobank. קבוצת הקוהורט הפרוספקטיבית כללה משתתפים מבריטניה שגוייסו בין השנים 2006 ו-2010. נכללו 307,601 משתתפים לבנים ממוצא אירופאי בגילאים 37-73, עם נתונים לגבי רמות 25-hydroxyvitamin D ונתונים גנטיים.

בוצעה הערכה של רמות 25-(OH)D לפי חיזוי גנטי על ידי שימוש ב-35 וריאנטים של 25-(OH)D. נאספו נתונים של תמותה מכל סיבה ותמותה מסיבות ספציפיות (מחלות קרדיו-וסקולריות (CVD), ממאירות ומחלות נשימתיות) לפי דיווחים עד יוני 2020. בוצע ניתוח נתונים בשיטת רנדומיזציה מנדליאנית לא-לינארית.

תוצאות המחקר הראו שבמשך 14 שנות המעקב היו 18,700 מקרי תמותה. הקשר בין רמות 25-(OH)D לפי חיזוי גנטי לבין תמותה מכל סיבה נמצא כ- L-shaped association ( Pnon-linear <0.001), והסיכון לתמותה ירד בצורה חדה עם עליה ברמות ויטמין D עד 50 nmol/L. הקשר נמצא משמעותי סטטיסטית גם עם תמותה מסיבות ספציפיות – ממאירויות, CVD ומחלות נשימתיות (P ≤ 0.033 עבור כל התוצאים). הסיכון לתמותה מכל סיבה לפי ניתוח גנטי הוערך בעליה של 25% למשתתפים עם רמות 25-(OH)D של 25 ננומול/ליטר לעומת רמות של 50 ננומול/ליטר (יחס הסיכויים  odds ratio 1.25, רווח בר סמך 95% של 1.16-1.35).

התוצאות תומכות בקשר סיבתי בין רמות ויטמין D נמוכות ותמותה. החוקרים מסבירים שיש צורך במחקרים נוספים כדי לזהות אסטרטגיות להגעה ליעד של רמות ויטמין D מעל 50 ננומול/ליטר, לפי המלצות ה-National Academy of Medicine ולהפחית סיכון לתמותה.

Ann Intern Med October 24, 2022

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה