יתר לחץ דם הריוני מנבא הידרדרות נוירו-קוגניטיבית אימהית בגיל מבוגר (Obstet Gynecol)

יתר לחץ דם הריוני מלווה במהירות עיבוד ותפקוד ניהולי נמוכים יותר בנשים לאחר גיל 45 שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology. מנגד, קדם רעלת הירון והיריון לא נקשרו עם הסיכון להידרדרות נוירו-קוגניטיבית.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 3,554 נשים שילדו בעברן (גיל ממוצע של 56.2 שנים), שהיו בגילאי 45 שנים ומעלה ולקחו חלק במחקר Hispanic Community Health Study/Study of Latinos, מחקר פרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסייה, של נשים היספאניות ולטיניות מארבע קהילות בארצות הברית. כל הנשים השלימו הערכה נוירו-קוגניטיבית בין 2008 ו-2011 והערכה חוזרת בין 2015 ו-2018 עם דיווח עצמי על כל מקרה של יתר לחץ דם הריוני, קדם רעלת היריון או רעלת היריון. עוד הושלמה הערכה של התפקוד הקוגניטיבי באמצעות מדד B-SEVLT (או Brief Spanish-English Verbal Learning Test), מבחן DSST (או Digit Symbol Substitution Test) ומבחן Word Fluency Test.

מבין 13.4% מהנשים שדיווחו על לפחות הפרעת יתר לחץ דם הריונית אחת, ב-11% תועדה אבחנה של יתר לחץ דם הריוני, 4.9% אובחנו עם קדם-רעלת היריון ו-1.2% עם רעלת היריון.

בנשים עם הפרעת יתר לחץ דם הריונית תועד סיכוי גבוה יותר ללחץ דם סיסטולי ממוצע גבוה יותר (129.8 מ”מ כספית לעומת 127 מ”מ כספית, p=0.03), רמות סוכר בדם בצום (115.6 מ”ג/ד”ל לעומת 105.5 מ”ג/ד”ל, P=0.02) ומדד מסת גוף (32.3 לעומת 30.2 ק”ג/מ2, P<0.01) בהשוואה לנשים ללא יתר לחץ דם הריוני. לאחר מעקב ממוצע של 6.9 שנים, יתר לחץ דם הריוני לווה בירידה של 0.17 סטיות תקן במדדי DSST, המודדים מהירות עיבוד ותפקוד ניהולי. יתר לחץ דם הריוני לא נקשר עם שינויים במדדי B-SEVLT או Word Fluency Test.

לא תועדו הבדלים בתפקוד נוירו-קוגניטיבי לאורך הזמן בנשים עם או ללא היסטוריה של קדם-רעלת היריון או רעלת היריון.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין יתר לחץ דם הריוני ובין ירידה במהירות עיבוד ותפקוד ניהולי בגיל מבוגר יותר, רמז לכך שהפרעת לחץ דם בזמן הריון הינה גורם סיכון אפשרי להידרדרות קוגניטיבית אימהית בגיל מבוגר.

Obstet Gynecol, April 5, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה