כירורגיה של הקולון והרקטום

מה בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה? (Front Nutr)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Nutrition עולה כי אין קשר סיבתי בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין מרבית הממאירויות על-רקע השמנה, בנוסף לסרטן מעי גס ורקטום וסרטן שד. בנוסף, הממצאים מעידים כי מדד מסת הגוף עשוי להיות מתווך אפשרי של הקשר בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעה של צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים על הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה עדיין שנויה במחלוקת.  במחקר הנוכחי הם ביקשו למצוא מענה לסוגיה זו והשלימו ניתוח רנדומיזציה מנדליאנית להערכת הקשר הגנטי הסיבתי בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה ובאופן זה לצמצם את ההשפעה של ערפלנים חיצוניים.

מניתוח הנתונים עולה קשר חיובי בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכויים של 6.8, רווח בר-סמך 95% של 1.55-30.5) וכן זוהה קשר עם הסיכון לסרטן שד (יחס סיכויים של 3.8, רווח בר-סמך 95% של 2.02-9.88).מניתוח רב-משתני עלו תוצאות דומות.

מניתוח רנדומיזציה מנדליאנית עלה כי למדד מסת הגוף השפעה מרכזית בתיווך הקשר בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (p=0.024).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בקשר סיבתי בין צריכת משקאות ממותקי-סוכר ובין הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה.

Front Nutr, March 6, 2024

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה