רפואה משלימה

אנטי-אוקסידנטים מפחיתים סיכון לאסטמה בילדים (Am J Respir Crit Care Med)

תוצאות מחקר חדש מצביעות על כך שרמות גבוהות של בטא-קרוטן, ויטמין C וסלניום בסרום קשורות לשכיחות נמוכה יותר של אסטמה בקרב ילדים. הרווח גדול ביותר נמצא כאשר מדובר בילדים חשופים לעשן סיגריות.  

החוקרת הראשית מסבירה כי המטרה הסופית הינה לקבוע האם אכילת יותר מזונות עתירים באנטי-אוקסידנטים עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות מחלת האסטמה, אך המחקר הנוכחי לא מוכיח קשר סיבתי.  
החוקרים מציינים במאמרם כי בעבר הוצע שגורמים תזונתיים מעורבים בהופעת מחלת האסטמה ובהתפתחותה. אולם, עד כה הממצאים שהתקבלו הינם מעורבים.

בכדי להמשיך במחקר, בדקו החוקרים נתונים אודות רמות ויטמין E, בטא-קרוטן, ויטמין C, וסלניום, בסרום הדם בקרב 6153 נבדקים בגילאי 4-16 שנים, בכדי לנסות לקבוע קשר בינהן לבין מניעת אסטמה.

החוקרת הראשית מציינית כי נמצא קשר זניח או שאיננו קיים כלל בין ויטמין E לבין מניעת אסטמה, בעוד מחקרים אחרים הציעו תפקיד הגנתי של ויטמין זה.

אולם, במודלים נפרדים, עליה בערך סטית תקן ברמות ויטמין C, בטא-קרוטן, וסלניום נמצאה קשורה בהפחתה בשיעור של 10%-20% בשכיחות האסטמה.

יתרה מכך, ממשיכה החוקרת, היבט מעניין של המחקר הוא הממצא אודות קשר חזק יותר שנמצא בקרב ילדים החשופים לעישון סיגריות בסביבתם.

לדוגמא, בחשיפה פסיבית לעישון, עליה בערך של סטית תקן ברמות הסלניום נמצאה קשורה להפחתה בשיעור של 50% בשכיחות הופעת האסטמה, ואילו בקרב ילדים ללא חשיפה כזו נמצאה הפחתה בשיעור של 10%.

החוקרת מסכמת כי המחקר לא מספק תשובות ברורות לשאלות אודות השימוש בתוספי מזון, שכן לא נמצא בידי החוקרים מידע ספציפי אודות השימוש בתוספי מזון והם לא פנו באופן ישיר לבדיקת נושא זה.

אולם, היא מוסיפה, מחקר התערבותי שיעקוב אחר ילדים במהלך זמן ויבחן האם צריכת אנטי-אוקסידנטים ברמות שונות מונעת הופעת אסטמה עשוי להוות תחום מחקר מבטיח.  

Am J Respir Crit Care Med 2004;169:393-398.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה