רפואה משלימה

עיסוי כטיפול בכאבי גב תחתון – סקירה (Spine)

כאב גב תחתון (LBP) הינו אחת מבעיות השלד והשריר השכיחות והיקרות ביותר בחברה המודרנית. המצדדים בטיפול באמצעות עיסוי טוענים כי הוא עשוי להפחית את הכאב ואת חוסר התיפקוד ולהאיץ את החזרה לפעילות הנורמלית. מטרת הסקירה שנערכה היא להעריך את השפעות הטיפול באמצעות עיסוי על LBP בלתי-ספציפי.

אסטרטגית המחקר היתה לסקור כמות רבה של מאגרי מידע רפואיים המכילים מאמרים וחיבורים מדעיים, וליצור קשר עם מומחים בתחום ועם ארגוני טיפול בעיסוי. קריטריוני הבחירה להכללה בסקירה היו מחקרים אקראיים או מחקרים שנערכו באמצעות שאלונים ובדקו את השימוש בכל סוג של עיסוי (באופן ידני או באמצעות מכשיר מכני) כטיפול ב-LBP בלתי-ספציפי.

באופן סמוי לגבי המחברים, כתבי העת והמוסדות הקשורים למחקרים שנבדקו בחרו שני סוקרים את המחקרים, העריכו את איכות דרכי הבדיקה בהתבסס על קריטריונים שנקבעו על-ידי קבוצת מומחים, ומיצו את הנתונים בשיטות סטנדרטיות. המחקרים נותחו באופן איכותי בשל ההטרוגניות מבחינת האוכלוסיה הנבדקת, טכניקת העיסוי, קבוצות ההשוואה, תיזמון הטיפול, וסוג התוצאה שנמדדה.

בסקירה נכללו תשעה פרסומים אודות שמונה מחקרים אקראיים. במחקר אחד הושווה הטיפול באמצעות עיסוי לטיפול אינרטי בלייזר ונמצא עדיף, בייחוד כשניתן בתוספת לאימון גופני ולהסברה. בשבעת המחקרים האחרים הושווה הטיפול באמצעות עיסוי לטיפולים אקטיביים שונים. הם מוצאים כי העיסוי ירוד בהשוואה להפעלה ולגירוי עצבי תת-עורי באמצעות חשמל, שווה-ערך לחבישת מחוך ולאימון גופני, ועדיף על פני טיפול בהרפיה, בדיקור, והסברה לצורך טיפול עצמי. ההשפעה המועילה של העיסוי בחולים הסובלים מ-LBP כרוני נמשכה למשך שנה אחת לפחות אחרי סיום הטיפול. אחד המחקרים עורך השוואה בין שתי שיטות עיסוי שונות וקובע כי עיסוי בדיקור עדיף על עיסוי שוודי קלאסי.

מן הסקירה עולה כי עיסוי עשוי להועיל בקרב חולים הסובלים מ-LBP כרוני בלתי-ספציפי או שאיננו אקוטי, במיוחד כשהוא משולב עם אימון גופני והסברה. העדויות מצביעות על כך שעיסוי בדיקור יעיל יותר מן העיסוי הקלאסי, אך ממצא זה עדיין דורש אישור. מחקרים נוספים דרושים בכדי לחזק את המסקנות, לקבוע את השפעת הטיפול בעיסוי על החזרה לעבודה בקרב החולים, ובכדי למדוד השפעות ארוכות טווח הנוגעות לכדאיות הכלכלית של העיסוי כהתערבות טיפולית במקרים של LBP.






Spine. 2002 Sep 1;27(17):1896-910.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה