האם סטטינים מאטים את קצב התפתחות ה-AMD ? ( מתוך EBioMedicine)

לסטטינים השפעה חיובית על נסיגה של ניוון מקולרי יבש תלוי גיל (AMD) , כך לפי מחקר פילוט התערבותי חדש.

לדברי החוקרים, ל-AMD תכונות דומות רבות לתופעות של טרשת עורקים, אך מחקרים שניסו לבחון את ההשפעה של הטיפול בסטטינים על AMD הגיעו למסקנות סותרות. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את ההשפעה של הטיפול באטורוססטין הידרופובי במינון של 80 מ”ג ליום , במודל מחקר פיילוט פרוספקטיבי שכלל 26 מטופלים עם AMD ונוכחות של משקעי  drusen רכים גדולים ורבים ושינויים פיגמנטריים אך ללא עדות לנוירוסקולרזציה (המכונה AMD רטובה).

23 מהמטופלים סיימו את המחקר; עשרה מהם הגיבו לטיפול עם רגרסיה משמעותית של משקעי drusen. אצל שמונה מתוך ה-10 נראתה רגרסיה מלאה. הזמן הממוצע עד לתגובה במטופלים היה קרוב לשנה (11.7 חודשים, כשהטווח בין 3-22 חודשים), והמטופלים שהגיבו לטיפול הראו עליה ממוצעת של 3 אותיות בחדות הראיה  בעוד שבאלו שלא הגיבו לטיפול נראתה עליה ממוצעת של 2.3 אותיות.  המחלה לא הפכה ל-AMD נאווסקולרי באף אחד מן המטופלים שהשתתפו במחקר.

לטיפול באטורווסטטין לא היתה השפעה מובחנת על התפתחות של שינויים פיגמנטריים במבדקי פונדוס צילומיים או לפי מוקד תוך רשתי היפר-רפלקטיבי .

החוקרים כותבים כי לא לגמרי ברור מה גרם לתגובה של חלק מהמטופלים בעוד אחרים לא היו תגובתיים לטיפול ב-AMD. הירידה בכולסטרול היתה משמעותית במטופלים שהגיבו וגם באלה שלא, ודווקא קבוצת המגיבים כללה משתתפים מבוגרים יותר. החוקרים מסייגים וטוענים שיש לבצע מחקר רחב וגדול יותר לבדיקת הטיפול ב-AMD באמצעות סטטינים, אך כבר עתה ניתן להסתמך על בטיחות הטיפול בסטטינים במינון גבוה, ולהציע גישה טיפולית מוקדמת למטופלים עם AMD יבש.

EBioMedicine 2016.

לדיווח במדסקייפ 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה