יתר לחץ דם בנשים בעשור החמישי מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה בגיל מבוגר (Neurology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology עולה כי יתר לחץ דם הינו גורם סיכון לדמנציה בקרב נשים בהן ההפרעה בלחץ הדם החלה בשנות הארבעים המוקדמות לחייהן, אך לא כך הדבר בקרב גברים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים אודות 5,646 מטופלים שנכללו במאגר Kaiser Permanente Northern California, עם איסוף תוצאות בדיקות וסקרי בריאות בין השנים 1964-1973 (גיל ממוצע של 32.7 שנים) ו-1978-1985 (גיל ממוצע של 44.3 שנים) ונכללו במאגר בשנת 1997 (גיל ממוצע של 59.8 שנים).

החוקרים בחנו את הקשר בין אבחנת יתר לחץ דם בשנות השלושים והארבעים לחיים ובין הסיכון לדמנציה בין 1996 עד 2015. ניתוח סטטיסטי כלל תקנון למאפיינים דמוגרפיים, מחלות כלי דם וטיפול ליתר לחץ דם.

מהתוצאות עלה כי 532 משתתפים אובחנו עם דמנציה (9.4%). יתר לחץ דם בבגרות מוקדמת לא נקשר עם דמנציה, אם כי הסיכון היה מוגבר בקרב נשים (יחס סיכון של 1.31).

יתר לחץ דם ממושך באמצע הבגרות לווה בעליה של 65% בסיכון לדמנציה בקרב נשים והופעת יתר לחץ דם בשנות הארבעים לחיים ניבאה עליה של 73% בסיכון לדמנציה בנשים, בהשוואה לנשים בעלות לחץ דם תקין ויציב.

נסיגה של יתר לחץ דם לא נקשרה עם הסיכון לדמנציה ולא עלו עדויות לפיהן יתר לחץ דם או שינויים ביתר לחץ דם הובילו לעליה בסיכון לדמנציה בגברים.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מפתיעים, לאחר שמחקרים קודמים בחנו את הקשר בין יתר לחץ דם באמצע החיים ובין הסיכון לדמנציה ושללו הבדלים מגדריים או שהצביעו על קשר בולט יותר דווקא בקרב גברים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת מסלולים מגדריים ספציפיים העשויים לעמוד בבסיס הקשר בין לחץ דם מוגבר במהלך החיים ובין הזדקנות המוח.

Neurology. Published online October 4, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה