הקפדה על נטילת תוספי חומצה פולית במהלך ההיריון מסייעת במניעת עיכוב שפתי על-רקע חשיפה לתרופות נוגדות-פרכוס (Neurology)

נטילת חומצה פולית בתקופה שסביב ההפריה ובטרימסטר הראשון של ההיריון לוותה בירידה גדולה בסיכון לעיכוב שפתי בצאצאים לנשים שנטלו תרופות אנטי-אפילפטיות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Neurology.

מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של נטילה אימהית של תוספי חומצה פולית והרמות בדם האם של חומצה פולית וריכוז תרופות אנטי-אפילפטיות על עיכוב שפתי בקרב ילדים לאימהות עם אפילפסיה, אשר נחשפו לנוגדי-פרכוס.

מדגם המחקר כלל ילדים לאימהות עם ובלי אפילפסיה, אשר נכללו במחקר Norwegian Mother and Child Cohort Study בין 1999-2008. החוקרים אספו מידע אודות היסטוריה רפואית, שימוש בנוגדי-פרכוס ותוספי חומצה פולית במהלך ההיריון. הרמות בדם של חומצה פולית והרמות בדם האם ובדם טבורי של ריכוזי תרופות נוגדות-פרכוס נמדדו בדגימות דם בשבועות היריון 17-19 ומיד לאחר הלידה, בהתאמה. התפתחות השפה בגיל 18 חודשים ובגיל 36 חודשים נבחנה על-בסיס שאלון Ages and Stages Questionnaire.

מדגם המחקר כלל 355 ילדים שנחשפו לנוגדי-פרכוס ו-104,222 ילדים לאימהות ללא אפילפסיה. בקרב ילדים לאימהות שלא קיבלו תוספי חומצה פולית סביב ההפריה, יחס הסיכויים המתוקן לעיכוב שפתי עמד בקרב ילדים שנחשפו לנוגדי-פרכוס, בהשוואה לביקורות, עמד על 3.9 בגיל 18 חודשים ועל 4.7 בגיל 36 חודשים (p<0.001 בשני המקרים).

כאשר הנשים נטלו תוספי חומצה פולית, יחסי הסיכויים המקבילים לעיכוב שפתי עמדו על 1.7 בגיל 18 חודשים ועל 1.7 בגיל 36 חודשים (p=0.01 ו-p=0.13, בהתאמה). ההשפעה החיובית של תוספי חומצה פולית על העיכוב השפתי בילדים שנחשפו לנוגדי-פרכוס הייתה משמעותית רק כאשר התוספים שימשו בתקופה שבין ארבעה שבועות טרם ההריון ועד לתום הטרימסטר הראשון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוספי חומצה פולית בהיריון עשויים לסייע במניעת עיכוב שפתי על-רקע חשיפה תוך-רחמית לתרופות אנטי-אפילפטיות.

Neurology. Published online August 1, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה