מה בין משק הסוכר בדם ובין הבדלים במדידות יתר לחץ דם בבית ובמרפאה? (Am j Hypertens)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Hypertension מדווחים חוקרים משבדיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין השפעת חלוק לבן על לחץ דם סיסטולי ובין רמות המוגלובין מסוכרר וכי השכיחות של יתר לחץ דם ממוסך עולה עם הפרעה במשק הסוכר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יתר לחץ דם ממוסך (Masked Hypertension) נפוץ יותר בחולים עם סוכרת מסוג 2, לעומת מטופלים עם משק סוכר תקין. כעת הם ביקשו לבחון אם קיימים הבדלים בין מדידות לחץ דם במרפאה וניטור לחץ דם ביתי על-פי רמות המוגלובין מסוכרר וכן לפי משק הסוכר ב-5,029 מבוגרים בגיל העמידה.

ניטור לחץ דם ביתי הושלם בתת-מדגם של 5,029 מבוגרים ממאגר SCAPIS (Swedish CardioPulmonary BioImage Study), מדגם מבוסס-אוכלוסייה שכלל מבוגרים בגילאי 50-64 שנים. מדידות לחץ דם במרפאה וניטור לחץ דם ביתי הושלמו לאחר חמש דקות מנוחה באמצעות מכשיר לחץ דם. השפעת חלוק לבן חושבה ע”י חיסור לחץ דם סיסטולי ביתי מלחץ דם סיסטולי במרפאה. המשתתפים סווגו לפי האיזון הגליקמי: משק סוכר תקין, טרום-סוכרת, או סוכרת, על-פי רמות סוכר בדם בצום, המוגלובין מסוכרר ודיווח עצמי על אבחנה של סוכרת.

מבין 5,025 המשתתפים, ב-947 (18.8%) תועד יתר לחץ דם ממושך, 907 (18%) דיווחו על נטילת תרופות לאיזון יתר לחץ דם ו-370 חולים (7.4%) אובחנו עם סוכרת. הן לחץ דם סיסטולי במרפאה והן לחץ דם בבית עלו במקביל להחמרת איזון גליקמי.

יתר לחץ דם ממוסך היה נפוץ יותר בקרב משתתפים עם הפרעה במשק הסוכר, בהשוואה לאלו עם משק סוכר תקין (p=0.036). החוקרים זיהו קשר הפוך בין השפעת חלוק לבן על לחץ דם סיסטולי ובין ריכוז המוגלובין מסוכרר (p=0.012).

ממצאי המחקר מעידים על קשר הפוך בין עליית לחץ דם סיסטולי על-רקע תסמונת חלוק לבן ובין רמות המוגלובין מסוכרר, כאשר השכיחות של יתר לחץ דם ממוסך עולה עם הפרעה במשק הסוכר.

 

Am j Hypertens, Jul 15, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה