יתרונות טיפול במטפורמין בחולי סוכרת עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל (Sci Rep)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול במטפורמין בחולי סוכרת עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל מלווה בתוצאות טובות יותר, במנגנונים שאינם תלויים באיזון רמות הסוכר בדם.

החשיבות של מטפורמין בטיפול בחולי סוכרת עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל אינה מבוססת היטב. כעת בחנו החוקרים את ההשפעה של הטיפול התרופתי על הפרופיל המטבולי, איכות החיים והישרדות חולים אלו.

מדגם המחקר כלל 847 חולים יציבים עם אי-ספיקת לב מתקדמת עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, אשר השלימו הערכה קלינית ומעבדתית והיו במעקב פרוספקטיבי לאורך חציון של 1,126 ימים להערכת שיעורי התמותה, השתלת לב דחופה או תמיכה נשימתית.  תת-קבוצה של 380 חולים (44.9%) אובחנו עם סוכרת, כאשר 87 מהחולים עם סוכרת (22.9%) קיבלו טיפול במטפורמין.

למרות רגישות נמוכה יותר לאינסולין וסוכרת בדרגה חמורה יותר (מדד מסת גוף וריכוז המוגלובין מסוכרר גבוהים יותר), בקרב מטופלים במטפורמין תועדה אי-ספיקת לב יציבה יותר כפי שנקבע לפי רמות BNP נמוכות יותר (400 לעומת 642 ננוגרם/ליטר), תפקוד טוב יותר של חדר שמאל וחדר ימין, אי-ספיקת מסתם מיטראלי וטריקוספידלי בדרגה פחות חמורה, לצד טיפול במשתנים במינונים נמוכים יותר. יתרה מזאת, בחולים אלו תועד קצב פינוי גלומרולארי גבוה יותר (69.23 לעומת 63.34 מ”ל/דקה) ואיכות חיים טובה יותר.

בהשוואה לחולי סוכרת שטופלו בתרופות אחרות לאיזון רמות הסוכר בדם, בקרב מטופלים במטפורמין תועדו שיעורי הישרדות ללא0האירועים שהיו טובים יותר גם לאחר תקנון לריכוז BNP, מדד מסת גוף וקצב פינוי גלומרולארי (p=0.035).

מניתוח PSM (Propensity Score Matching) עם 17 משתנים זוהו 81 זוגות חולים והנתונים הצביעו על הישרדות טובה יותר משמעותית בקרב חולים שטופלו במטפורמין (p=0.01).

ממצאי המחקר מרמזים להשפעה מגנה אפשרית של מטפורמין בחולי סוכרת עם אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, במנגנונים מעבר לאיזון הגליקמי.

 

Sci Rep. 2022 Jul 29

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה