מאזן עלות-תועלת של הטיפול ב-Dapagliflozin במחלת כליות כרונית (Clin J Am Soc Nephrol)

כליות

אנליזה חדשה של מחקר הCKD-DAPA מראה שהטיפול ב-dapagliflozin (פורסיגה) במחלת כליות כרונית הינו משתלם מבחינת מאזן עלות-תועלת בבריטניה, גרמניה וספרד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כליות כרונית (Chronic Kidney Disease CKD) מהווה נטל משמעותי על המטופלים ועל שירותי הבריאות, בעיקר בהגעה לאי ספיקת כליות סופנית כשהמטופלים נדרשים לטיפול כלייתי חליפי. מחקר ה-DAPA-CKD הראה שהטיפול ב-dapagliflozin, בתוספת לטיפול המקובל, הפחית את התקדמות CKD ואת הצורך בטיפול כלייתי חליפי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את מאזן העלות-תועלת של הטיפול ב-dapagliflozin במחלת כליות כרונית מנקודת המבט של הגופים המשלמים בבריטניה, גרמניה וספרד.

החוקרים השתמשו במודל Markov לאפיין את התוצאים במטופלים עם CKD על בסיס נתוני מחקר ה-DAPA-CKD. מצב הבריאות הוגדר לפי GFR מוערך (eGFR) וסוג הטיפול הכלייתי החליפי. נתוני עלויות הטיפול הרפואי ו-utility values נאספו מפרסומים בספרות המקצועית וממחקר ה-DAPA-CKD, בהתאמה.

תוצאות המחקר הראו שבמטופלים שנמצאו מתאימים למחקר ה-DAPA-CKD, הטיפול ב-dapagliflozin היה צפוי להפחית את התקדמות ה-CKD, עם  צפי של הישארות בערכי e-GFR  של 15–89 ml/min per 1.73 m2  למשך 1.7 יותר שנים (רווח בר סמך 95% של 0.8-2.4) לעומת הטיפול המקובל בלבד (12.1 שנים לעומת 10.4 שנים). תוחלת החיים הצפויה עלתה גם היא ב1.7 שנים (רווח בר סמך 95% של 0.7-2.5) לעומת הטיפול המקובל בלבד (15.5 לעומת 13.8 שנים). נתונים אלו בנוסף לירידה בתוצאים קליניים שליליים, כולל אשפוזים בשל אי ספיקת לב, מסתכמים בעליה ב-QALY (quality-adjusted life year) של 0.82 בבריטניה, 1.00 בגרמניה ו-0.96 בספרד, . עליה זו מתורגמת ליחס ICER (incremental cost-effectiveness ratio) של $8280, $17623  ו- $11687 בבריטניה, גרמניה וספרד, בהתאמה, ומצביעה על מאזן עלות-תועלת משתלם בסף ה-willingness-to-pay ($27,510 לכל QALY בבריטניה, $35,503 לכל QALY בגרמניה וספרד).

מסקנות החוקרים היו שבמטופלים המתאימים לדרישות מחקר ה-DAPA-CKD, הטיפול ב-dapagliflozin צפוי להיות משתלם מבחינת עלות-תועלת במערכות הבריאות בבריטניה, גרמניה וספרד.

הערת מערכת – ניתן להעריך שביצוע אנליזה דומה גם בתנאי ישראל היה מוביל לתוצאה דומה לזו שהתקבלה במדינות שנבחנו כאן. כידוע, הטיפול בהתוויה זו נכלל כזכור השנה בסל הבריאות, כפי שאפשר לבדוק ולראות במחשבון הסל של פורסיגה – כאן .

Clin J Am Soc Nephrol, November 2, 2002

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה