חשיפה לאופיואידים במהלך ההיריון אינה מעלה את הסיכון לאסתמה בילדות (Front Pharmacol)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Pharmacology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חשיפה לאופיואידים לפני הלידה אינה מעלה את הסיכון להתפתחות אסתמה בילדות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אופיואידים עשויים להשפיע על תפקוד מערכת החיסון דרך קולטנים לאופיואידים על תאי מערכת החיסון. ההשלכות הארוכות הטווח של חשיפה לאופיואידים לפני הלידה על מערכת החיסון, דוגמת אסתמה בילדות, אינן ידועות וכעת הם ביקשו לקבוע את הקשר בין חשיפה לאופיואידים לפני הלידה ובין הסיכון לאסתמה בילדות.

החוקרים השלימו מחקר עקובה שהתבסס על מאגרי נתונים ארציים בדנמרק (1996-2015), נורבגיה (2005-2015) ושבדיה (2006-2013). הם זיהו ילדים שנולדו לאימהות שקיבלו טיפול כרוני באופיואידים לפני ההיריון (14,764 ילדים), אשר קיבלו טיפול אחזקה באופיואידים לפני או במהלך ההיריון (1,595 ילדים). במסגרת המחקר הושלמה השוואה בין ילדים עם חשיפה ארוכת-טווח לאופיואידים אל מול ילדים עם חשיפה קצרת-טווח או ללא חשיפה לתכשירים אלו.

מהנתונים עולה כי בקרב ילדים שנחשפו לאופיואידים לא תועד סיכון מוגבר לאסתמה בקרב אלו עם חשיפה ארוכת-טווח לאופיואידים בהשוואה לאלו שלא נחשפו כלל לאופיואידים (יחס סיכון מתוקן של 0.99, רווח בר-סמך 95% של 0.87-1.12), או בהשוואה לאלו עם חשיפה קצרת-טווח לאופיואידים (יחס סיכון מתוקן של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.10).

החוקרים לא זיהו סיכון מוגבר לאסתמה בקרב ילדים שנחשפו לטיפול אחזקה באופיואידים, בהשוואה לאלו שלא נחשפו לטיפול אחזקה בתכשירים אלו עם יחס סיכון מתוקן של 1.07 בשבדיה/נורבגיה (רווח בר-סמך 95% של 0.60-1.92) ויחס סיכון מתוקן של 1.25 (רווח בר-סמך 95% של 0.87-1.81) בדנמרק.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא זוהה קשר בין חשיפה לפני הלידה לאופיואידים ובין הסיכון להתפתחות אסתמה בילדות.

Front Pharmacol, May 4, 2023

2 תגובות
  1. אלעד סבן
    אלעד סבן אומר:

    סליחה, אבל זה פרסום חסר אחריות.
    האם המחקר גילה כי לא קיים קשר בין המשתנים או שהוא לא גילה קשר בין המשתנים. מדובר בהבדל בין שמים לארץ.
    אין שום דרך לגלות שאין קשר בין אופיאידים לאסתמה.
    ראוי היה לכתוב בכותרת: “לא נמצא קשר”

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה