טיפול יומי בסטטינים עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בנשאי HIV (מתוך N Engl J Med)

טיפול בסטטינים עשוי לשמש כטיפול יעיל למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם בנשאי HIV בסיכון נמוך-עד-בינוני למחלות קרדיווסקולארית, כך עולה מתוצאות מחקר REPRIEVE שהראו כי טיפול ב-Pitavastatin לווה בסיכון מופחת משמעותית למחלות לב וכלי דם לעומת פלסבו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנשאי HIV סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ולכן ישנה חשיבות רבה לנתונים אודות גישות למניעה ראשונית באוכלוסייה זו.

במסגרת המחקר בשלב 3 חולקו באקראי 7,769 משתתפים עם זיהום בנגיף HIV וסיכון נמוך-עד-בינוני למחלות לב וכלי דם, אשר קיבלו טיפול אנטי-רטרוויראלי, לקבלת טיפול יומי ב- Pitavastatin במינון של 4 מ”ג או פלסבו. התוצא העיקרי היה היארעות אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, אשר כללו משלב של תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, אשפוז עקב אנגינה לא-יציבה, אירוע מוחי, התקף איסכמי חולף, איסכמיה עורקית היקפית, רה-וסקולריזציה, או תמותה מסיבה שאינה-ידועה.

הגיל החציוני של המשתתפים עמד על 50 שנים; חציון ספירת CD4 עמד על 621 תאים לממ”ק וריכוז HIV RNA היה מתחת לסף המדיד ב-5,250 מבין 5,997 המשתתפים (87.5%) עם נתונים זמינים.

המחקר הופסק מוקדם לאור עדויות ליעילות Pitavastatin לאחר חציון מעקב של 5.1 שנים.

שיעורי היארעות אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים עמדו על 4.81 מקרים ל-1,000 שנות-אדם בזרוע הטיפול ב- Pitavastatin ועל 7.32 מקרים ל-1,000 שנות-אדם בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.65, רווח בר-סמך 95% של 0.48-0.90, p=0.002).

תסמינים הקשורים בתפקוד השרירים תועדו ב-91 משתתפים (2.3%) בזרוע הטיפול ב- Pitavastatin וב-53 חולים (1.4%) בזרוע הפלסבו; שיעורי סוכרת עמדו על 5.3% בזרוע הטיפול בסטטינים ועל 4.0% בזרוע הפלסבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאחר חציון של כחמש שנות מעקב, בקרב מבוגרים עם HIV שטופלו ב- Pitavastatin תועד סיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו.

N Engl J Med, July 23, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה