מה הקשר בין semaglutide להפרעת שימוש באלכוהול?

תאוריה צוברת תאוצה לפיה ל-semaglutide ישנה השפעה חיובית פוטנציאלית על התנהגויות ממכרות כמו צריכת אלכוהול מתחילה להתבסס עם פרסום מחקרים ראשוניים

האגוניסט לקולטן ל-GLP-1, התרופה semaglutide, עלתה לכותרות כטיפול המאושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לסוכרת מסוג 2 (Ozempic) והשמנת יתר (Wegovy). לאחרונה, ישנה תאוריה הצוברת תאוצה לפיה ל-semaglutide עשויים להיות יישומים רחבים יותר, כולל השפעה חיובית פוטנציאלית על התנהגויות ממכרות, כמו הפחתת התשוקה לסמים וצריכת אלכוהול.

“יש מחקר פרה-קליני מעניין במכרסמים ובקופים שמראה שלמולקולות אגוניסטיות ל-GLP-1, כמו semaglutide, ישנה השפעה של הפחתת הצריכה לא רק של מזון, אלא גם של אלכוהול, ניקוטין, קוקאין ואמפטמינים”, אמרה פרופ’ קייל סימונס מהמרכז של אוניברסיטת אוקלהומה סטייט למדעי הבריאות בטולסה.

חלק מהמחקר בנושא נערך על ידי ד”ר אליזבת הולם, מאוניברסיטת גטבורג, שבדיה, שאמרה כי “עבדנו על GLP-1 ואלכוהול מאז 2012, ואנו צופים בהשפעות המבטיחות כעת. פרסמנו בנושא שני מחקרים מוקדם יותר השנה – האחד ב-Frontiers in Pharmacology והשני ב-eBioMedicine – המדגימים ש-semaglutide, במינונים נמוכים, מפחית את צריכת האלכוהול בחולדות זכרים ונקבות. הראינו ש-semaglutide נקשר לגרעין האקומבנס – אזור במוח הקשור למערכת התגמול והראינו גם שהוא משפיע על חילוף החומרים של דופמין בעת צריכת אלכוהול”.

הנתונים הפרה-קליניים עוררו עניין רב בקהילה הרפואית העוסקת בנושא, כשסימונס ועמיתיו פרסמו בנובמבר ב-The Journal of Clinical Psychiatry את מה שלפיהם הוא “העדות הראשונה בבני אדם לכך ש-semaglutide מפחית באופן ספציפי את הסימפטומים של הפרעת שימוש באלכוהול (AUD)”. במחקר שפורסם, תוארו שישה חולים (מתוכם חמש נשים; גיל ממוצע, 43 שנים) שקיבלו טיפול כחלק מטיפול תרופתי לירידה במשקל. כל השישה נבדקו בבדיקת זיהוי הפרעת שימוש באלכוהול (AUDIT), וכל השישה הראו שיפור משמעותי בתסמינים הקשורים לאלכוהול לאחר התחלת הטיפול.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה