הבדלים מגדריים בגורמי סיכון לנגעים טרשתיים בעורקי התרדמה בחולים עם אירוע מוחי ממקור לא ידוע (Stroke)

שבץ מוחי

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בכתב העת Stroke עולה כי הבדלים מגדריים משחקים תפקיד בסיכון לנגעים טרשתיים לא-חסימתיים בעורקי תרדמה בחולים עם אירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא-ידוע.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אירועים מוחיים איסכמיים רבים מאובחנים כאירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא-ידוע. מעדויות שפורסמו לאחרונה עולה כי נגעים טרשתיים לא-חסימתיים בעורקי תרדמה עשויים לתרום משמעותית לסיכון לאירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא ידוע. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את פרופיל גורמי הסיכון הקשור עם נגעים לא-חסימתיים בעורקי תרדמה בחולים עם אירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא ידוע.

במחקר מקרה-ביקורת זה בחנו החוקרים חולים עם אירוע מוחי איסכמי חד משנית לאירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא ידוע, מחלת כלי דם קטנים, או תסחיף לבבי מוכח בבדיקת MRI. ניתוח סטטיסטי שימש להערכה מעמיקה יותר של גורמי סיכון וסקולאריים, גיל, יתר לחץ דם, סוכרת, הפרעות בפרופיל שומנים, מדד מסת גוף, צריכת אלכוהול, שימוש בטבק, כשל כלייתי והיסטוריה של אירוע מוחי לפי האתיולוגיה של אירוע מוחי ומין החולה.

מדגם המחקר כלל 609 חולים (גיל חציוני של 76 שנים; 46% נשים) שטופלו בין 2018 ועד 2020. באלו עם אירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא ידוע, למגדר הייתה השפעה משמעותית יותר על שכיחות נגעים טרשתיים לא-חסימתיים בעורקי תרדמה בהשוואה לחולים עם אירוע מוחי משנית לסיבות אחרות. בנשים עם אירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא ידוע תועד סיכוי נמוך יותר לנגע טרשתי לא-חסימתי בעורקי תרדמה, בהשוואה לגברים עם אירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא ידוע (יחס סיכויים מתוקן של 0.36, רווח בר-סמך 95% של 0.15-0.86).

בגברים עם אירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא ידוע נמצא כי גיל (יחס סיכויים מתוקן לכל עליה של 10 שנים של 2.55, רווח בר-סמך 95% של 1.26-5.17) ויתר לחץ דם (יחס סיכויים מתוקן של 2.49, רווח בר-סמך 95% של 0.56-11.1) היו גורמי הסיכון העיקריים לנגע טרשתי לא-חסימתי בעורקי תרדמה, בעוד שבנשים עם אירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא ידוע גם שימוש בטבק היה משמעותי (יחס סיכויים מתוקן של 3.71, רווח בר-סמך 95% של 0.61-22.5).

לממצאי המחקר עשויות להיות השלכות חשובות בכל הנוגע למאמצים ממוקדים למניעה שניונית לאחר אירוע מוחי משנית לתסחיף ממקור לא-ידוע.

Stroke, Dec 28, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה