התועלת של טיפול בקולכיצין בחולים עם סוכרת זמן קצר לאחר אוטם לבבי (Diabetes Care)

טיפול יומי במינון נמוך של קולכיצין הפחית משמעותית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים איסכמיים בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואוטם לבבי לאחרונה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאחר אוטם לבבי, בחולים עם סוכרת מסוג 2 סיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולאריים נוספים, בהשוואה לאלו ללא אבחנה של סוכרת. מחקר COLCOT (או Colchicine Cardiovascular Outcomes Trial), מחקר אקראי, כפל-סמיות, הדגים סיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים איסכמיים עם טיפול יומי בקולכיצין במינון 0.5 מ”ג לעומת פלסבו, עם התחלת הטיפול בתוך 30 ימים מאוטם לבבי.

החוקרים השלימו ניתוח של תת-קבוצה של 959 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 (גיל ממוצע של 62.4 שנים; 22.2% נשים) במחקר COLCOT (462 חולים בזרוע קולכיצין ו-497 חולים בזרוע הפלסבו).

תוצא היעילות העיקרי היה משלב של תמותה קרדיווסקולארית, החייאת דום לב, אוטם לבבי, אירוע מוחי, או אשפוז דחוף בשל אנגינה הדורשת רה-וסקולריזציה כלילית בתוך חציון של 23 חודשים. החולים טופלו במגוון תרופות, כולל אספירין ונוגד-טסיות נוסף וסטטין (98-99%) ומטפורמין (75-76%).

הסיכון לתוצא העיקרי היה נמוך ב-35% בחולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו בקולכיצין, בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.65, P=0.03).

שיעור אירוע תוצא הסיום העיקרי לכל 100 חודשי-מטופל היה נמוך יותר משמעותית בזרוע הטיפול בקולכיצין לעומת זרוע הפלסבו (יחס שיעורים של 0.53, p=0.01).

שיעור תופעות לוואי היה דומה הן בקבוצת הטיפול והן בקבוצת הפלסבו (14.6% ו-12.8%, בהתאמה, p=0.41), כאשר תופעות לוואי גסטרואינטסטינאליות היו הנפוצות ביותר.

במחקר COLCOT, בחולים עם סוכרת מסוג 2 תועד סיכון גבוה פי 1.86 לתוצא הסיום הקרדיווסקולארי העיקרי, אך לא תועד הבדל משמעותי בתוצא הסיום העיקרי בין אלו עם וללא סוכרת מסוג 2 תחת טיפול בקולכיצין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולי סוכרת מסוג 2 זמן קצר לאחר אוטם לבבי תתכן תועלת משמעותית לטיפול תרופתי להפחתת תהליכים דלקתיים עם קולכיצין.

Diabetes Care, Jan 5, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה