ההשפעה של הפחתת משקל על הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה בחולי אי-ספיקת לב (Int J Obes)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ירידה במשקל מלווה בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה בחולים עם אי-ספיקת לב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין הסכמה באשר לקשר בין ירידה במשקל ובין הישרדות חולים עם אי-ספיקת לב. הם השלימו מטה-אנליזה להערכת הקשר בין ירידה במשקל ובין תמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה בחולים עם אי-ספיקת לב.

שני חוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed ו-Embase אחר מאמרים רלבנטיים שפורסמו עד 7 במאי, 2023. הם השלימו ניתוח פוסט-הוק של מחקרים אקראיים ומבוקרים או מחקרים תצפיתיים שדיווחו על הירידה במשקל כמדד חיזוי סיכון לתמותה קרדיווסקולארית או תמותה מכל-סיבה בחולי אי-ספיקת לב.

החיפוש הוביל לזיהוי 13 מחקרים שכללו 26,164 חולי אי-ספיקת לב.

מהנתונים עולה כי בהשוואה לחולים שנותרו במשקל יציב, בחולים בהם חלה ירידה במשקל נרשמה עליה של 75% בסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.75, רווח בר-סמך 95% של 1.43-2.14).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי ירידה במשקל לוותה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה, בין אם החולים סבלו מעודף-משקל/השמנת-יתר (יחס סיכון של 1.76, רווח בר-סמך 95% של 1.41-2.20) ובין אם היו ללא עודף-משקל או השמנת-יתר (יחס סיכון של 1.90, רווח בר-סמך 95% של 1.14-3.14). 

בחולים בהם תועדה ירידה במשקל, בהשוואה לאלו בהם לא נרשמה ירידה במשקל, הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם היה גבוה ב-64% (יחס סיכון של 1.64, רווח בר-סמך 95% של 1.18-2.28).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה במקרים של ירידה במשקל בחולי אי-ספיקת לב. הערכת שינויים במשקל הגוף עשויה לספק מידע פרוגנוסטי חשוב באוכלוסיית חולים זו.

Int J Obes, Feb 8, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה