האם טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשוי להפחית את הסיכון למחלת כבד חמורה? (Gut)

טיפול בתכשירים ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות שחמת כבד, סרטן כבד וסיבוכים אחרים בכבד במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כבד כרונית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Gut.

החוקרים דימו מחקר ארצי להערכת ההשפעה ארוכת הטווח של טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 על סיבוכי כבד מג’וריים במבוגרים עם מחלת כבד כרונית מכל סוג וסוכרת מסוג 2 על-סמך נתונים ממאגרים רפואיים בשבדיה בין 2010 עד 2020. הם כללו 1,026 חולים שהחלו טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ו-15,633 חולים שלא החלו בטיפול התרופתי.

מניתוח לפי כוונה לטיפול עלה כי שיעור סיבוכי כבד מג’וריים לאורך עשר שנים עמד על 13.3% בקרב חולים שהחלו בטפול התרופתי לעומת 14.6% בחולים שלא החלו בטיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (יחס סיכון של 0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.50-1.32).

בניתוח לפי-פרוטוקול הסיכון לסיבוכי כבד מג’וריים בתוך עשר שנים עמד על 7.4% בחולים שהחלו בטיפול התרופתי לעומת 14.4% באלו שלא קיבלו טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (יחס סיכון של 0.51). הערכות הסיכון לאחר שש שנים עמדו על 5.4% ו-9% (סיכון יחסי של 0.60) ולאחר שמונה שנים עמדו על 7.2% ו-11.7% (סיכון יחסי של 0.61).

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בהשפעה המגנה של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 בתת-קבוצה של חולים עם שחמת כבד מפוצה, זאת בהתאם למחקר בשלב 2 בחולים עם שחמת כבד משנית לסטאטו-הפטיטיס על-רקע הפרעה מטבולית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשערה כי טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשוי להפחית את הסיכון לסיבוכי כבד מג’וריים בחולים עם סוכרת מסוג 2. יש מקום להשלים מחקרים גדולים בשלב 3 להערכת ההשפעה של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 על סטאטו-הפטיטיס משנית להפרעה מטבולית או הפחתת פיברוזיס כבדי, שחמת כבד והסיבוכים משנית למחלת כבד.

Gut, Jan 22, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה