האם יש להימנע מנטילת תוספי ניאצין? (Nature Medicine)

מחקר שנערך לאחרונה הקושר בין נגזרת ניאצין (ויטמין B3) לסיכון מוגבר לאירועים קרדיו-וסקולריים העלה שאלות לגבי בטיחות צריכת ויטמין B זה, שמתווסף לרכיבי מזון רבים בתזונה המערבית ונלקח בצורה של תוספי מזון

מחקר שנערך לאחרונה הקושר בין נגזרת ניאצין (ויטמין B3) לסיכון מוגבר לאירועים קרדיו-וסקולריים העלה שאלות לגבי בטיחות צריכת ויטמין B זה, שמתווסף לרכיבי מזון רבים בתזונה המערבית ונלקח בצורה של תוספי מזון. הממצאים, שפורסמו ב-Nature Medicine, עשויים גם לעזור להסביר מדוע נטילת ניאצין, המוריד כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה ומעלה כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה, לא הובילה להפחתה באירועים קרדיו-וסקולריים בניסויים קליניים גדולים.

האם למיקרו-נוטריינט החיוני הזה באמת יש השפעה שלילית על הסיכון הקרדיווסקולרי, ומהן ההשלכות על צריכת ניאצין? המחבר הראשי של המחקר החדש, פרופ’ סטנלי הייזן, סבור כי זהירות מסוימת בצריכת יתר של ניאצין עשויה להיות מוצדקת. “אני לא מציע שאנחנו צריכים להימנע לחלוטין מניאצין – זה חומר תזונתי חיוני, אבל התוצאות שלנו מצביעות על כך שיותר מדי עלול להזיק”, אמר הייזן.

תוספי ניאצין נמכרים גם עם טענות על השפעות של אנטי-אייג’ינג, הקלה בדלקת מפרקים ושיפור תפקוד המוח, אם כי אף אחת מהטענות הללו לא הוכחה. והתרכובת הקשורה, ניקוטינאמיד, מומלצת למניעת סרטן עור בחולים בסיכון גבוה; עם זאת, מחקר שנערך לאחרונה הטיל ספק בהנחה זו. “הייתי אומר לציבור הרחב כי הימנעות מתוספי מזון המכילים ניאצין או תרכובות קשורות יכולה להיות גישה הגיונית כרגע, בעוד הממצאים הללו נחקרים יותר.” עם זאת, מומחים אחרים אינם בטוחים אם פעולה כזו מוצדקת על בסיס מחקר בודד זה.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה