רדיולוגיה

המנגיומיות ב-Choroid נסוגות והראיה משתפרת לאחר טיפול ב-Proton Beam (ה-Arch Ophthalmol)

חוקרים מדווחים כי טיפול קרינתי באמצעות proton beam בהמנגיומות תחומות ב-Choroid (דמית העין) מפחית את גודל הגידול ומוביל לנסיגה של היפרדות הרשתית ולשיפור בראיה.

החוקרים מסבירים כי המנגיומות של ה-Choroid הן שפירות, אך הגדלתן עלולה לסכן את הראיה בשל היפרדות של הרשתית, בשל בצקת במקולה, או בשל סיבוכים אחרים.

הם מוסיפים כי כי נסיונות קודמים לטיפול באמצעות לייזר, באמצעות קרינת רנטגן חיצונית, באמצעות brachytherapy ובאמצעות transpupillary thermotherapy הובילו לתוצאות ירודות מהמצופה.

טיפול קרינתי באמצעות proton beam יכול להיות מכוון למטרה ולא לפגוע ברקמה הבריאה מסביב להמנגיומה. אולם, על המינון להיות נמוך מספיק בכדי להמנע מסיבוכים, כמו תופעות פתולוגיות במקולה או בעצב הראיה, לאחר מכן.

החוקרים טיפלו ב-17 חולים שסבלו מהמנגיומות תחומות ב-choroid יחד עם סיבוך של היפרדות רשתית; בצקת מקולרית ציסטית נמצאה בעין אחת. משך הזמן בים הופעת הסימפטום הראשון לבין מתן הטיפול נע בין חודש ל-7 שנים. כל עין פגועה קיבלה בסך-הכל  20cobalt gray equivalents, 20CGE, שניתנו בחלקים של 15 שניות של 5CGEs במהלך 4 ימים.

נסיגה של הגידול ומניעת היפרדות הרשתית התרחשו בכל המקרים בתוך 1-12 חודשים. הישנות התרחשה בעין אחת, אך כעבור שנה ממתן הטיפול החוזר נעלם הגידול והבצקת המקולרית נסוגה.

שנתיים לאחר הטיפול השתפרה חדות הראיה בשני Snellen lines לפחות ב-16 מהעיניים, והגיעה לערך של 12/40 או יותר ב-12 מהעיניים. החוקרים כותבים כי משך הזמן שחלף מהופעת הסימפטום הראשון ועד למתן הטיפול נמצא בהתאמה משמעותית לחדות הראיה הסופית של החולה.

הם מסכמים כי למרות שהטיפול קרינתי ב-proton beam (ב-20 CGE) כרוך באי-נוחות, כמו זו הכרוכה בניתוח, ולמרות עלותו, נראה שהוא מהווה אפשרות טיפול מפתה ויעילה בהמנגיומות תחומות ב-choroid עם היפרדות של הרשתית.

Arch Ophthalmol 2004;122:1471-1475.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה