רדיולוגיה

מתן הקרנות לאחר הניתוח עשוי לשפר את שיעור ההישרדות ללא התקדמות של המחלה בחולי סרטן הערמונית

תוצאות מחקר שהוצג בכנס של ה-European Society for Therapeutic Radiation and Oncology על-ידי פרופסור Bolla מעידות כי מתן מיידי של הקרנות לאחר ניתוח כריתת הערמונית מעלה את שיעור ההשרדות ללא התקדמות של המחלה בקרב חולי סרטן הערמונית.

סרן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים, אך במידה והוא מתגלה מספיק מוקדם הסבירות לריפוי גבוהה. הסרה ניתוחית של הערמונית היא אחד הטיפולים הסטנדרטיים במקרים של סרטן ערמונית מקומי. החל משנת 1992 התרחב השימוש בניתוח רדיקלי להסרת הערמונית בחולים הסובלים מסרטן ערמונית בשלב מוקדם (כלומר בחולים שבהם הגידול איננו גלוי קלינית או שהוא התגלה במקרה או במקרים שבהם הגידול בר-מישוש אך תחום בתוך בלוטת הערמונית עצמה.

מחקר קליני אקראי זה בחן את השפעת ההקרנות שניתנו בתוך 4 חודשים לאחר ניתוח כריתת הערמונית לעומת מדיניות של המתנה בלבד, לאחר כריתה רדיקלית של הערמונית. בקרב המשתתפים לא נמצאה מעורבות של בלוטות הלימפה ולא נמצאה מחלה גרורתית, אך בכולם נמצאו גורמי סיכון גבוהים להישנות מקומית של המחלה (כלומר ניקוב של הקפסולה, שוליים חיוביים או מעורבות של שלפוחיות הזרע. המחקר נערך בין השנים 1992-2001 ובעקבות סקירה שנערכה על-ידי ועדת מעקב בלתי-תלויה בדצמבר 2003 (עם זמן מעקב ממוצע של 5 שנים) הומלץ על חשיפה מוקדמת של תוצאות המחקר.

במחקר השתתפו 1,503 גברים. 503 מהם קיבלו הקרנות external beam קונבנצינאליות ב-60Gy במהלך 6 שבועות לאחר הניתוח ואילו יתר 502 הנבדקים לא קיבלו הקרנות לאחר ניתוח כריתת הערמונית. ראשית נמדדה התוצאה באמצעות הערכת שיעור ההשרדות ללא התקדמות ביולוגית של המחלה על-פי רמות ה-PSA בדם, על-פי משך הזמן עד להכפלת רמת ה-PSA בסרום בהשוואה לרמה ההתחלתית, על-פי הכשלון הקליני הראשון או התמותה. שיעור ההשרדות ללא התקדמות כעבור 5 שנים עמד על ערך של 72.2% בחולים שקיבלו הקרנות ועל ערך של 51.8% בחולים שעברו את ניתוח הכריתה בלבד. התוצאות מדגימות יתרון ברור מבחינת שיעור ההשרדות ללא התקדמות ביולוגית בקרב הגברים שקיבלו את טיפולי ההקרנות בנוסף לניתוח.

שיעור ההשרדות ללא התקדמות קלינית (כלומר מצב בו המחלה לא התפשטה לאברים אחרים או שלא התגלה גידול בבדיקה אנדו-רקטלית) השתפר מערך של 74.8% לערך של 83.3% כעבור 5 שנים בקרב הגברים שעברו את ההקרנות. ממצאים אלה מעידים על שיפור משמעותי סטטיסטית בשיעור ההשרדות ללא התקדמות קלינית בקרב גברים שקיבלו טיפולי הקרנות מיד לאחר הניתוח.

שכיחות ההישנות המקומית של הגידול פחתה משמעותית גם כן בעקבות מתן טיפולי ההקרנות. תופעות לוואי מדרגה 3 התרחשו בפחות מ-5% מהחולים בשתי הקבוצות, דבר המעיד כי מתן טיפולי הקרנות לאחר הניתוח מתאים לכל החולים. מעקב ארוך-טווח אחר החולים יאפשר לחוקרים לחזות באופן מדויק יותר את היתרונות לטווח הארוך של מתן טיפולי ההקרנות מיד לאחר הניתוח.

בהתבסס על התוצאות, ממליץ פרופסור Bolla על שקילת מתן טיפולי הקרנות מיד לאחר הניתוח בכל הגברים המצויים בסיכון גבוה לכשלון מקומי לאחר כריתת בלוטת הערמונית. הוא מסביר כי לנקיטת גישה זו יתרונות ברורים שעולים על סיכוני תופעות הלוואי המופיעות בחלק קטן מהגברים.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה