רדיולוגיה

כאב ברגל, סירוב לדרוך ונגע גרמי ליטי בילד בן 7 שנים – סיפור מקרה, והערות עורך אורתופדיה, ד”ר אבי פנסקי

סיפור המחלה: ילד בריא בן 7 שנים נחבל כ- 4 שבועות לפני אישפוזו הנוכחי בקרסול שמאל בשעת משחק. ההורים פנו ישירות למרפאה אורטופדית ללא התייעצות מקדימה אצל רופא הילדים. הילד נשלח לצילום ונמצאה אוסטאופניה בעצמות קרסול שמאל. האבחנה המשוערת הייתה נקע בקרסול והילד טופל בהתאם. שבוע לאחר מכן חזר הלד לביקורת במרפאה האורטופדית בתלונה על כאבים בשני הקרסוליים. בוצע שוב צילום קרסול, הפעם דו צדדי, ללא ממצאים חדשים, האבחנה והטיפול נותרו בעינם. בשל סירוב לדרוך וללכת, ההורים פנו בפעם השלישית למרפאה אורטופדית, בוצעו שוב צילומים וכעת נמצא נגע ליטי קורטיקלי בטיביה ימין דיסטלית והחמרה באוסטיאופניה בעצמות הקרסול וכף הרגל.

הילד הופנה להמשך בירור במסגרת אשפוז במחלקת ילדים בחשד לתהליך זיהומי או דלקתי.

במסגרת האשפוז נמצא שוב כי מדובר בילד בריא ללא מחלות רקע וללא תלונות נוספות למעט כאבי הקרסוליים. לא היה חום, לא הזעות לילה, לא ירידה במשקל או ממצאים דלקתיים במפרקים נוספים. הדופק היה מעט מוחש, לחץ הדם מעט גבוה. קצב נשימות וסטורציה במסגרת הנורמה. בדיקה גופנית יסודית ומקיפה ללא ממצאים משמעותיים למעט הגבלת טווחי תנועה אקטיביים ופסיביים במפרקי הירך הברכיים והקרסוליים בשל כאב. שוק ימין דיסטלית מדיאלית הייתה מעט בצקתית ורגישה למגע ללא חום מקומי או אודם. בדיקה נוירולוגית הייתה תקינה.

בדיקות דם כולל ספירת דם ומשטח דם פריפרי היו תקינים. אלקטרוליטים ואנזימים כולם תקינים. שקיעת דם 38 שעה ראשונה (התקין 0-15) ו CRP 2.7 (התקין נמוך מ 0.9)

דיון:  כאבים בגפיים שכיחים בילדים, אבל במקרה של כאבים מוסקולוסקילטליים חוזרים בילדים, הנטייה לחפש ולמצוא אירוע של חבלה שקדם לכאב או לשייכם לתופעה “נורמלית” ככאבי גדילה, עלולה לגרום לאיחור באבחנה הנכונה ובהתאם בטיפול הנדרש.

בילדים, המתלוננים על כאבים סובאקוטיים או כרוניים בגפיים, האבחנה המבדלת נרחבת למדי, בעיקר כאשר עוצמת הכאב אינה מתאימה למנגנון החבלה המשוערת, שגרמה לכאב. האבחנה המבדלת כולל תהליכים זיהומיים, מחלות דלקתיות וגידולים. אחת האבחנות בילדים היא ארטריטיס אידיופאתית. ארטריטיס כזו עשויה לגרום לנגע הגרמי בטיביה, כפי שנמצא בילד, שתואר לעיל וסיבתו התגובה הדלקתית במפרק הסמוך.

כאב ממוקם לשלד, בצקת ברקמה הרכה ונגע ליטי בעצם יכולים לכוון גם למולטיפוקל אוסטיאומייליטיס כרוני חוזר (CRMO). אבחנה זו היא לרוב על דרך השלילה.

מחלות זיהומיות אותן יש לשלול, במקרה של ילד המסרב לשאת משקל, הן אוסטיאומייליטיס וארטריטיס ספטי. הן פחות סבירות במקרה הנ”ל, כיוון שלא היה חום וספירה לבנה הייתה תקינה.

עוד אבחנה אפשרית הגורמת לכאב מוסקולוסקילטלי ונגעים ליטיים בעצם היא היסטיוציטוזיס.

בקבוצת המחלות הגידוליות יתכנו גידולי עצם ראשוניים כיואינג סרקומה ואוסטאוסרקומה. עוד תתכן קבוצת מחלות של מח העצם מסוג לאוקמיה ולימפומה. במחלות הממאירות, לרוב נלוות לכאב או קודמות לו, תלונות נוספות כמו עייפות וירידה במשקל וממצאים נוספים כמו הגדלת כבד וטחול, בלוטות לימפה מוגדלות וספירת דם לקויה.

מהלך: החולה עבר בדיקת MRI של שתי הגפיים  התחתונות. נמצאה תמונה לקויה של מיח העצם בעצמות הירך השוק והשוקית בשתי הרגליים. עוד נמצא שבר בקורטקס הקדמי של הטיביה הדיסטלית מימין ותגובה פריאוסטלית. ממצאים אלו כיוונו להסננה מפושטת של מוח העצם מסוג לאוקמיה, בסריקת PET נמצאה פעילות מוגברת סימטרית בעצמות הגפיים התחתונות והעליונות, בביופסיה של הנגע הגרמי מהטיביה לא נמצאו תאי גידול ולא עדות לזיהום. בביופסיה  מעצם הירך הדיסטלית נמצאו תאים המתאימים ללאוקמיה מסוג ALL. בביופסיה של מוח העצם מעצם הכסל הימנית נמצאה עדות ל ALL.

לויקמיה אקוטית: מקורה של לוקמיה זו יכול להיות מהשורה הלימפתית ALL, מהשורה המילואידית ומתאי אב.ALL   היא הסוג השכיח ביותר בילדים. מחלה זו יכולה להסתמן בצורות שונות. הסימנים השכיחים כוללים עייפות, עליית חום, הגדלת בלוטות לימפה, הגדלת כבד וטחול ובשל כך כאבי בטן, כאבים בחזה וקוצר נשימה עם או ללא תהליך תופס מקום בבית החזה, כאבי עצמות, חיוורון ודימומים בעור ובריריות בשל תפיסת מח העצם על ידי תאי הגידול. התסמינים מופיעים בד”כ בהדרגה באופן סובאקוטי. האבחנה מבוססת על סיפור המחלה, ממצאים בבדיקה הגופנית ובדיקות מעבדה. בספירת הדם לרוב כדוריות אדומות וטסיות במספר נמוך, לויקוציטים במספר גבוה או נמוך, ונויטרופניה בולטת. תאים בלסטיים לאוקמיים ניתנים לזיהוי בד”כ במשטח דם פריפרי. עוד יתכנו בבדיקות הדם היפרקלמיה, היפרפוספטמיה, היפראוריצמיה והיפוקלצמיה. בצילומי רנטגן אופייניים פסים רדיולוצנטיים מטאפיזריים וכן עדות ליצירת עצם חדשה תת פריאוסטלית. אישוש האבחנה מתבסס על ביופסיה של מוח העצם.

טיפול: סוג הטיפול נקבע בהתאם לגיל המטופל, ספירה לבנה, והגדרות ציטוגניות או שינויים מולקולריים. מקובל טיפול במספר קורסים של כימותירפיה. מעל 95% מהמטופלים מגיעים לרמיסיה מלאה לאחר קורס טיפול ראשון. טיפול נוסף עד 2.5 שנים מכוון לשמירת מצב הרמיסיה

המטופל הנוכחי בהיותו בדרגת סיכון רגילה, קיבל קורס ראשן וחווה רמיסיה מלאה.

מסקנות לרופא המטפל

  • כאב בגפיים הוא תלונה שכיחה בילדים בעיקר לאחר חבלות או מאמצים מוגברים, אך אין לקשור אוטומטית חבלות מכל סוג לכאבים כרוניים, על מנת לא לדחות את האבחנה והטיפול במחלות אפשריות אחרות כמו ALL.
  • כאב ממושך שאינו אופייני לחבלה המשוערת שגרמה לו, חוסר שיפור למרות טיפול הולם וכאב שאינו קשור למקום החבלה, חייבים לעורר חשד באבחנה אחרת כמו לוקמיה
  • תתכנן תמונה בלתי אופיינית של לוקמיה, אבל עדיין חובה לקחת בחשבון אבחנה זו ולהתייעץ בהתאם במומחים לנושא
  • הפנייה עצמית לתת התמחות, בהתאם להחלטת ההורים, עלולה לגרום לאיחור באבחנה

Sanfilippo M, Mahat U, Zhang X, Buhtoiarov IN. Leg Pain, Refusal to Walk, and Tibial Bone Erosion on Radiographs in a 7-year-old Boy. Pediatr Rev. 2023 Jul 1;44(7):403-407

הערות העורך: פרשת הילד הנ”ל מצביעה בדיוק על חוליי הרפואה המיכאנית. תופעה זו הפכה לא רק לנחלת הרופאים אלא גם לגישת ההורים. לילד כאבים ברגליים – הכתובת היא אורטופד. זו טעות. כך עלולים לפספס אבחנות אפשריות ומחלות קשות.

ומבחינת הבירור והטיפול האורטופדי במקרה הנ”ל  – טיפול מיכאני קלאסי ללא חשיבה מעמיקה, אוטומאטי לגמרי. כאבים בקרסול בביקור הראשון – אולי סיפור חבלה ואז צילום. האבחנה נקע בקרסול. ביקור שני במרפאה אורטופדית לאחר שבוע בשל כאבים בשני הקרסוליים. שוב צילום, הפעם של שני הקרסוליים, ללא ממצא משמעותי, שוב אותה אבחנה  נקע בקרסול למרות שהכאב כעת בשתי הרגליים. שום נורה אדומה לא הבהבה אצל האורטופד. לא שאלות על מנגנון החבלה, לא היסוסים על שני נקעים בילד בן 7 שנים (???) ללא ממצאים משמעותיים בבדיקה הגופנית של נפיחות, המטומה… משהו שיסביר מדוע ילד בן 7 שנים מסרב לדרוך על הרגל.

בביקור השלישי בשל סירוב לדרוך, שוב בוצע צילום, נמצאנגע ליטי בטיביה ורק אז הפנייה לבירור כללי יותר במסגרת רפואת ילדים.

פספוס על פספוס על פספוס. כולם נובעים מרפואה אוטומאטית, מיכאנית. כאבים ברגל בילד? האם הייתה חבלה ברקע? מתעניין האורופד. מעטים הילדים שאינם נופלים, מועדים ונחבלים במנגנונים שונים. החשוב הוא להבין האם מנגנון החבלה מתאים לקליניקה אותה מציג הילד. נקע בקרסול ללא המטומה אינו מסביר בדרך כלל סירוב דריכה. חובה בירור נוסף. מנגנון חבלה של נקעים בשתי הרגליים? נדיר ביותר. גם השיגור האוטומאטי לצילומים, הוא שלפיה ללא מחשבה מעמיקה.

הסקרנות חייבת הייתה להניע את האורטופד בביקור הראשון ובוודאי בשני. אמנם המקרה הנ”ל נגרם איחור באבחנה של שבועיים בלבד, אבל מקרה זה מייצג מציאות בה פספוסים אינם מתגלים עד שלב מאוחר יותר, לעיתים מאוחר מדי.

גם באורטופדיה חובה להפעיל סקרנות ושכל ישר ולא לעבוד על פי אלוגוריתמים בלבד. וחשוב לא פחות  – כאבים בגפיים אינם נחלת האורטופד בלבד. מן הראוי לחזור ולהדגיש את החשיבות של הרפואה הראשונית – רפואת המשפחה ורפואת הילדים בבירור ובטיפול של בעיות “אורטופדיות” לכאורה.

 

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מדוע רבים לא מתייחסים למחלות לב בחולי סוכרת מסוג 1? (NEJM)

    מדוע רבים לא מתייחסים למחלות לב בחולי סוכרת מסוג 1? (NEJM)

    ניהול מחלות לב וכלי דם הוא היבט שלעתים קרובות נזנח, אך הוא קריטי כשמדובר בטיפול באנשים עם סוכרת מסוג 1, כך אמרו מחברי סקירה חדשה שפורסמה ב-The New England Journal of Medicine. מחלות לב וכלי דם הן סיבת המוות השכיחה ביותר בקרב חולים בסוכרת מסוג 1, בדומה לאלו עם סוכרת מסוג 2. עם זאת, אין […]

  • השמנה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף (J Bone Joint Surg)

    השמנה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף (J Bone Joint Surg)

    השמנה הינה גורם סיכון אפשרי לסיבוכים ואשפוזים חוזרים לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף, למרות מדדי תפקוד וכאב דומים באלו עם משקל עודף או משקל תקין, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Bone & Joint Surgery. החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Embase ו-PubMed להשלמת סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 14 מחקרים שכללו 118,331 חולים […]

  • סיכון מוגבר לתמותה בנשאיות BRCA שאובחנו בתוך עשור לאחר לידה (JAMA Netw Open)

    סיכון מוגבר לתמותה בנשאיות BRCA שאובחנו בתוך עשור לאחר לידה (JAMA Netw Open)

    בנשים עם סרטן שד ומוטציות BRCA תועד סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה במידה ואובחנו בתוך עשר שנים לאחר לידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות רבות מעידות כי התקופה שלאחר לידה מהווה חלון זמנים בו קיים סיכון גבוה להופעת ממאירויות חדשות והתקדמות מהירה של נגעים תת-קליניים […]

  • השוואת שתי גישות טיפול פומי מונע בוויטמין K ביילודים (J Perinatol)

    השוואת שתי גישות טיפול פומי מונע בוויטמין K ביילודים (J Perinatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Perinatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי משטר הכולל מתן 13 מנות של ויטמין K לווה בשיפור משמעותי של פרופיל תפקודי קרישה בתינוקות, בהשוואה למשטר טיפול הכולל מתן שלוש מנות פומיות של ויטמין K. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

  • ההשפעה של אקזמה בדרגה מתונה-עד-חמורה על קצב הגדילה של ילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    ההשפעה של אקזמה בדרגה מתונה-עד-חמורה על קצב הגדילה של ילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה עשויה להאט את קצב הגדילה של ילדים מתחת לגיל 12 שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Dermatology. מחקר PEDISTAD הינו מחקר בינלאומי הנמשך בימים אלו וכולל 1,326 ילדים מתחת לגיל 12 שנים עם אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה, שאינם מאוזנים היטב תחת […]

  • סיכון מוגבר לסוכרת בחולים לאחר התערבות ניתוחית לטיפול בתסמונת תעלה קרפאלית (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    סיכון מוגבר לסוכרת בחולים לאחר התערבות ניתוחית לטיפול בתסמונת תעלה קרפאלית (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    בחולים שעברו התערבות ניתוחית לטיפול בתסמונת תעלה קרפאלית סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מאוחר יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת הינה גורם סיכון לתסמונת תעלה קרפאלית, אך לא ידוע אם תסמונת תעלה קרפאלית מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת בשלב מאוחר יותר. לבחינת הנושא הם […]

  • שיעור סיבוכים נמוך לניתוחי גירוי עצב וגאלי (Brain and Spine)

    שיעור סיבוכים נמוך לניתוחי גירוי עצב וגאלי (Brain and Spine)

    ניתוחים לגירוי עצב וגאלי מהווים התערבות יחסית בטוחה, עם שיעור סיבוכים נמוך, אם כי ישנם הבדלים בסוג הפרוצדורה ונוכחות סיבוכים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Brain and Spine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גירוי עצב וגאלי מהווה את שיטת נוירו-מודולציה הנפוצה ביותר בחולים עם אפילפסיה. למרות שקיים סיכון לתופעות לוואי לבביות דוגמת […]

  • ניתוח בעזרת רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך עשוי לקצר משך אשפוז (J Arthroplasty)

    ניתוח בעזרת רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך עשוי לקצר משך אשפוז (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה במשך אשפוז קצר יותר לעומת ניתוח ידני להחלפת הירך, זאת לצד הפחתת היקף החולים המופנים למוסד סיעודי ייעודי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty. החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי עם הערכה רטרוספקטיבית של הנתונים אודות 8,536 חולים שעברו ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של […]

  • ההשפעה של תכנית למניעת פציעות על בטיחות ילדים (Pediatrics)

    ההשפעה של תכנית למניעת פציעות על בטיחות ילדים (Pediatrics)

    התוכנית למניעת פציעות (The Injury Prevention Program, או TIPP) הינה תכנית ביוזמת האקדמיה האמריקאי לרפואת ילדים משנת 1983 שנועדה לסייע לרופאי ילדים במניעת חבלות לא-מכוונות בילדים. מנתונים שפורסמו בכתב העת Pediatrics עולה כי התוכנית הפחיתה ביעילות את היקף הפציעות בילדים במהלך השנתיים הראשונות לחייהם.  ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהתוכנית קיימת מזה כארבעה עשורים, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה