רדיולוגיה

טיפול ב-Denosumab מלווה בסיכון מופחת לסוכרת (JAMA Netw Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי המשך טיפול ב-Denosumab (פרוליה) מלווה בסיכון נמוך יותר להתפתחות סוכרת במבוגרים עם אוסטיאופורוזיס מעל גיל 65 שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי Denosumab, תכשיר המשמש לטיפול באוסטיאופורוזיס, עשוי לשפר את האיזון הגליקמי, אך אין עדויות קליניות רבות אודות השפעות הטיפול על הסיכון לסוכרת.

באמצעות נתונים ממאגר National Health Insurance Research Database מטאיוואן, החוקרים ביקשו לקבוע אם המשך טיפול ב-Densoumab במינון 60 מ”ג הפחית את הסיכון לסוכרת, בהשוואה לסיכון שתועד באלו שהפסיקו את הטיפול התרופתי.

מדגם המחקר כלל את כל המטופלים החדשים ב-Denosumab בין 2012 ו-2019 שהיו ללא היסטוריה של ממאירות קודמת, מחלת פאג’ט, או סוכרת שדרשה טיפול תרופתי כנגד סוכרת.

קבוצת הטיפול כללה 34,255 משתתפים שקיבלו מנה שניה של Denosumab בתוך 225 ימים, להם התאימו החוקרים ביחס 1:1 קבוצת ביקורת שכללה מספר דומה של משתתפים אשר הפסיקו את הטיפול ב-Denosumab לאחר המנה הראשונה.  המשתתפים היו במעקב לאורך תקופה ממוצעת של 1.9 שנים.

התוצא העיקרי היה הופעה חדשה של סוכרת שדרשה טיפול בתרופות כנגד סוכרת.

המשך טיפול ב-Denosumab לעומת הפסקת הטיפול לווה בסיכון מופחת להיארעות סוכרת (יחס סיכון של 0.84, רווח בר-סמך 95% של 0.78-0.90). בחולים בגילאי 65 שנים ומעלה אשר  המשיכו בטיפול ב-Denosumab, הסיכון לסוכרת היה נמוך יותר (יחס סיכון של 0.80, רווח בר-סמך 95% של 0.75-0.85), אך לא תועדה השפעה מגנה דומה באלו מתחת לגיל 65 שנים.

סיכון מופחת לסוכרת עם המשך טיפול ב-Denosumab תועד הן בגברים (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.73-0.97) והן בנשים (יחס סיכון של 0.81, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.86).

סיכון מופחת לסוכרת עם המשך טיפול ב-Denosumab תועד ללא תלות במחלות רקע, דוגמת דיסליפידמיה, יתר לחץ דם, מחלת לב איסכמית או כשל כלייתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור השכיחות הגבוהה של אוסטיאופורוזיס , היקף הטיפול התרופתי הנרחב כנגד המחלה וההשפעה השלילית של סוכרת, לממצאי המחקר חשיבות משמעותית ברמת בריאות הציבור.

JAMA Netw Open, Feb 9, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה