משפחה

ארטיפקט סטטיסטי יכול להשפיע על התוצאות המתקבלות בחולי סרטן הערמונית (J Natl Cancer Inst)

חוקרים מדווחים כי השיפור בשיעורי ההישרדות בקרב חולי סרטן הערמונית בעשור האחרון קשור יותר לשינויים בסיווג מאשר להבדל אמיתי כלשהו בתוצאה הקלינית. החוקר הראשי, ד”ר Albertsen, מסביר בראיון כי הממצאים מעידים שחלק מהדיווחים אודות שיפור בהישרדות הקשור לטיפולים העכשוויים מייצגים ארטיפקט סטטיסטי.

החוקרים מציינים כי שינויים בפיענוח סכמות הסיווג יכולים לשנות את הפיזור הנצפה של המקרים בין שלבי המחלה השונים או הדרוגים השונים גם בהעדר שינוי ביולוגי אמיתי. הם שיערו כי הדבר עשוי להיות נכון לגבי דרוג ה-Gleason.

בכדי לחקור את הנושא, הם בחנו מידע שהתקבל במחקר שנערך בקרב 1858 גברים שאובחנו בסרטן הערמונית בין השנים 1990-1992. פתולוג מנוסה נתן הערכה היסטולוגית של הגידולים, באופן סמוי לתוצאות הדרוג המקוריות.

דרוגי Gleason החדשים נמצאו גבוהים באופן מובהק סטטיסטית מהדרוגים המקוריים (6.8 לעומת 5.95, p < 0.001). שיעור התמותה לאחר סטנדרטיזציה לדרוג Gleason (כ-1.50 מקרי תמותה ל-100 שנות-אדם) היה נמוך ב-28% בהשוואה לדרוג המקורי (2.08 מקרי תמותה ל-100 שנות-אדם), למרות שהתוצאה הכוללת לא השתנתה.

במאמר מערכת מצורף מביעים הכותבים הסכמה עם הממצאים, ומציינים כי תופעת העליה בדורג ה-Gleason שהוצגה במחקר זה כבר תוארה בכמה מחקרים בעבר.

J Natl Cancer Inst 2005;97:1236-1237 , 1248-1253.
<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה