תוספי חומצות שומן אומגה שלוש אינם מעלים את הסיכון לסוכרת (BMJ)

לצריכת חומצות שומן רב-בלתי רוויות, כולל אומגה שלוש, אין השפעה רבה על מטבוליזם גלוקוז או הסיכון לסוכרת, כך עולה מנתונים חדשים ממטה-אנליזה גדולה שפורסמה בכתב העת The BMJ.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של הגדלת צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש, אומגה-שש וכלל חומצות שומן רב-בלתי רוויות על אבחנת סוכרת ומטבוליזם גלוקוז. הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, לאחר חיפוש במאגרי Medline, Embase, Cochrane CENTRAL, WHO International Clinical Trials Registry Platform, Clinicaltrials.gov ומחקרים בסקירות שיטתיות רלבנטיות.

החוקרים התמקדו במחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר ארכו לפחות 24 שבועות ובחנו את ההשפעות של הגדלת צריכת α-linolenic acid, חומצות שומן ארוכות שרשרת אומגה-שלוש, אומגה-שש, או כלל חומצות שומן רב-בלתי רוויות על אבחנות סוכרת, הפרעות במשק הסוכר או אינסולין, המוגלובין מסוכרר ו/או HOMA-IR (Homeostatic Model Assessment for Insulin Resistance).

החוקרים זיהו 83 מחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר בעיקר בחנו את השפעות תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש.

מהנתונים עולה כי לחומצות שומן אומגה-שלוש ארוכות-שרשרת הייתה השפעה מעטה, אם בכלל, על הסיכוי לאבחנה של סוכרת (סיכון יחסי של 1.00, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.17) או על מדדי מטבוליזם גלוקוז (הבדל ממוצע בריכוז המוגלובין מסוכרר של 0.02%-; רווח בר-סמך 95% של 0.07%- עד 0.04%; הבדל ממוצע בריכוז אינסולין בצום של 1.02 פיקומול/ליטר, רווח בר-סמך 95% של 4.34- עד 6.37 פיקומול/ליטר; הבדל ממוצע במדדי HOMA-IR של 0.06, רווח בר-סמך 95% של 0.21- עד 0.33).

ממצאי המחקר רמזו כי לתוספי חומצות שומן אומגה-שלוש ארוכות-שרשרת במינון של מעל 4.4 גרם/יום הייתה השפעה שלילית. ההשפעות של α-linolenic acid, אומגה-שש וכלל חומצות שומן רב-בלתי רוויות על אבחנת סוכרת לא הייתה ברורה (שכן העדויות היו באיכות נמוכה מאוד), אך תוארה השפעה מעטה או שלא הייתה כלל השפעה על מטבוליזם גלוקוז, פרט לכך שהעלאת α-linolenic acid עשויה להביא לעליה בריכוז אינסולין בצום בהיקף של כ-7%.

החוקרים כותבים כי זוהי הסקירה השיטתית הנרחבת ביותר של מחקרים להערכת ההשפעות של שומן רב-בלתי-רווי על אבחנה חדשה של סוכרת ומטבוליזם גלוקוז. מהעדויות עולה כי להגדלת צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש, אומגה-שש, או כלל חומצות שומן רב-בלתי-רוויות הייתה השפעה מעטה, אם בכלל, על מניעה וטיפול בסוכרת מסוג 2.

BMJ 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה