משפחה

בנוכחות דימום ללא הסבר תחת טיפול נוגד-טסיות כפול יש לחפש אחר ממאירות סמויה (מתוך כנס ה-ESC)

דימום ללא-הסבר בחולים תחת טיפול נוגד-טסיות כפול לאחר שחרור מאשפוז בשל תסמונת כלילית חדה מלווה בסיכוי גבוה פי ארבע לאבחנה של ממאירות בתוך זמן קצר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-European Society of Cardiology.

להערכת הקשר בין דימום לאחר-שחרור ובין אבחנה חדשה של ממאירות, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 3,644 חולים עם תסמונת כלילית חדה, אשר קיבלו טיפול נוגד-טסיות כפול לאחר השחרור מבית החולים. הטיפול הנפוץ כלל משלב של קלופידוגרל עם אספירין (82.4% מהחולים), כאשר טיפולים פחות נפוצים כללו מתן Ticagrelor (ברילינטה) או Prasugrel (אפיאנט) עם אספירין.

במהלך חציון מעקב של 56.2 חודשים, אירועי דמם תועדו ב-1,215 חולים (33%), כאשר אבחנה חדשה של ממאירות נקבעה ב-227 חולים (6%). מבין אלו, 827 חולים פיתחו דימום ספונטאני וב-389 מקרים מדובר היה בדימום משנית לחבלה.

בהשוואה לחולים ללא אירוע דמם לאחר השחרור, באלו עם דימום ספונטאני תועד סיכוי הרבה יותר גבוה לאבחנה חדשה של ממאירות (יחס סיכון מתוקן של 4.38, p<0.001). עם זאת, לא כך היה בחולים בהם תועד אירוע דמם משנית לחבלה (p=0.418).

החוקרים מדווחים כי דימום במערכת המין והשתן לווה בסיכון גבוה פי 8.63, דימום מדרכי הנשימה לווה בסיכון גבוה פי 4.26 לאבחנת ממאירות ודימום ממערכת העיכול לווה בעליה של פי 3.78 בסיכון לאבחנת ממאירות. הדימומים מהאתרים השונים נקשרו עם סיכון מוגבר לממאירות באותו אתר בו תועד הדימום. דימומים מאתר אחד לא הוביל לסיכון מוגבר לאבחנת ממאירות באתר אחר.

מרבית אירועי הדמם היו קלים, אך אירועי דמם בדרגה חמורה יותר נקשרו באופן בולט יותר עם אבחנת ממאירות. חציון מרווח הזמן מאירוע הדמם עד לאבחנת ממאירות עמד על 4.6 חודשים.

שיעור אבחנות חדשות של מחלות ממאירות עמד על 15.5 ל-100 מטופלים/שנה במהלך שלושת החודשים הראשונים מדימום לאחר שחרור, על 4.0 ל-100 מטופלים/שנה במהלך 3-12 החודשים לאחר אירוע דמם ועל 1.2 ל-100 מטופלים/שנה לאחר שנה ומעלה מאירוע דמם.

הסיכוי המוגבר לאבחנת ממאירות לאחר דימום ספונטאני היה דומה במהלך טיפול נוגד-טסיות כפול (יחס סיכון של 3.50) ולאחר הפסקת טיפול זה (יחס סיכון של 3.34).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי כאחד מכל עשרה מקרים של דימום ספונטאני בחולה לאחר שחרור בשל תסמונת כלילית חדה, הנוטל משלב נוגדי-טסיות, נובע מממאירות סמויה.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה