ההשפעה של אימונים לקראת ריצת מרתון על כלי הדם (J Am Coll Cardiol)

באנשים בריאים המתאמנים לקראת  ריצת המרתון הראשונה שלהם תועדה נסיגה בנוקשות אבי העורקים על-רקע גילי, גורם סיכון ידוע למחלות לב וכלי דם, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עם הגיל חלה עליה בנוקשות אבי העורקים, תהליך המוביל לעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם גם באנשים בריאים. ניתן להביא להפחתת נוקשות אבי העורקים ע”י תכנית אימונים תחת השגחה. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם אימונים גופניים בתנאי עולם-אמיתי, המיועדים לרצי מרתון בפעם הראשונה בחייהם, עשויים להביא לנסיגה בנוקשות אבי העורקים על-רקע גיל מתקדם.

אנשים בריאים ולא מאומנים השלימו שישה חודשי אימון לקראת מרוץ לונדון. הערכה שהושלמה לפני האימונים ושבועיים לאחר המרוץ כללה הערכה של לחץ הדם המרכזי (באבי העורקים) ונוקשות אבי העורקים על-בסיס בדיקת MRD (Magnetic Resonance Distensibility). הגיל הביולוגי של אבי העורקים חושב על-בסיס הקשר בין הגיל הכרונולוגי ונוקשות אבי העורקים. שינויים בנוקשות נקבעו באבי העורקים העולה והיורד בצומת הפיצול של העורק הריאתי והסרעפת.

מדגם המחקר כלל 138 משתתפים שהשלימו מרוץ מרתון ראשון בחייהם (גילאי 21-69 שנים, 49% גברים), עם משטר אימונים ממוצע שכלל ריצה של 6-13 מיילים/שבוע. בתחילת המחקר, החוקרים זיהו קורלציה בין עליה של 10 שנים בגיל הכרונולוגי ובין ירידה ביכולת ההתרחבות של אבי העורקים העולה, באזור פיצול עורק הריאה באבי העורקים היורד ובאזור הסרעפת, בהיקף של 2.3 x 10-3 mmHg-1, 1.9×10-3 mmHg-1 ו-3.1 x10-3 mmHg-1, בהתאמה.

אימונים הובילו להפחתת לחץ הדם הסיסטולי באבי העורקים בהיקף של 4 מ”מ כספית ולירידה בלחץ הדם הדיאסטולי בהיקף של 3 מ”מ כספית.

יכולת ההתרחבות של אבי העורקים היורד עלתה (9% באזור פיצול העורק הריאתי ו-16% באזור הסרעפת), אך נותרו ללא שינוי באבי העורקים העולה. ממצאים אלו תורגמו לירידה בגיל אבי העורקים של 3.9 שנים בחלק היורד ושל 4.0 שנים בחלק העולה. התועלת הייתה גדולה יותר בקשישים, בגברים ובאלו עם זמני ריצה איטיים יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אימונים והשתתפות במרוץ מרתון, גם בעצימות נמוכה יחסית, עשויים להפחית את לחץ הדם המרכזי ואת נוקשות אבי העורקים בהיקף המקביל לירידה של 4 שנים בגיל כלי הדם.

J Am Coll Cardiol 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה