משפחה

קסרלטו עדיף על אספירין בהפחתת הסיכון להישנות אירוע מוחי או תסחיף סיסטמי בחולים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל (JAMA Neurology)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות ניתוח פוסט-הוק של מחקר NAVIGATE-ESUS (New Approach Rivaroxaban Inhibition of Factor Xa in a Global Trial vs Aspirin to Prevent Embolism in ESUS) מהן עולה כי קסרלטו (Rivaroxaban) עדיף על אספירין בהפחתת הסיכון להישנות אירוע מוחי או תסחיף סיסטמי בקרב חולים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ברור אם טיפול בנוגד-קרישה עדיף על אספירין בהפחתת הסיכון להישנות אירוע מוחי בחולים עם היסטוריה של אירוע מוחי חוזר על-רקע תסחיף ממקור לא-ידוע והפרעה בתפקוד חדר שמאל.

כעת בחנו החוקרים אם קסרלטו עדיף על אספירין בהפחתת הסיכון לתוצא עיקרי שכלל הישנות אירוע מוחי או תסחיף סיסטמי. התוצא המשני של המחקר כלל הישנות אירוע מוחי, תסחיף סיסטמי, אוטם לבבי, או תמותה קרדיווסקולארית לאורך חציון מעקב של 10.4 חודשים. הפרעה בתפקוד חדר שמאל אובחנה על-בסיס אקו-לב והוגדרה בנוכחות ליקוי גלובאלי בדרגה בינונית-עד-חמורה בהתכווצות חדר שמאל ו/או הפרעה אזורית בתנועת הדופן.

החוקרים מדווחים כי הפרעה בתפקוד חדר שמאל זוהתה ב-502 משתתפים (7.1%). הגיל הממוצע של החולים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל עמד על 67 שנים, כאשר כרבע מהם (26%) היו נשים.

בקרב אלו עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל, שיעור האירועים השנתי עמד על 2.4% באלו בזרוע הטיפול בקסרלטו, לעומת 6.5% באלו בזרוע הטיפול באספירין.

בקרב 6,605 המשתתפים ללא הפרעה בתפקוד חדר שמאל, השיעורים היו דומים בין אלו בזרוע קסרלטו ואלו בזרוע אספירין (5.3% לעומת 4.5%, בהתאמה).

במשתתפים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל שחולקו לזרוע טיפול בקסרלטו לעומת אספירין תועד סיכון נמוך יותר לתוצא העיקרי (יחס סיכון של 0.36, רווח בר-סמך 95% של 0.14-0.93), בניגוד לתוצאות בחולים ללא הפרעה בתפקוד חדר שמאל (יחס סיכון של 1.16, רווח בר-סמך 95% של 0.93-1.46). התוצאות היו דומות בהערכת התוצא המשני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על עדיפות קסרלטו לעומת אספירין בהפחתת הסיכון להישנות אירוע מוחי או תסחיף סיסטמי בקרב חולים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל.

JAMA Neurol. Published online October 25, 2021

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה