משפחה

פלזמה ממחלימים עשויה להפחית סיכון לאשפוז בחולים עם COVID-19 (מתוך N Engl J Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי מתן פלזמה ממחלימים לחולים עם COVID-19 בתוך 9 ימים מהופעת תסמיני המחלה הפחית את הסיכון להתקדמות המחלה עד צורך באשפוז.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות היעילות של פלזמה ממחלימים בחולים אמבולטוריים שנדבקו בנגיף. הם השלימו מחקר רב-מרכזי, כפל-סמיות, אקראי ומבוקר, במטרה לבחון את היעילות והבטיחות של פלזמה ממחלימים, בהשוואה לפלזמה מביקורות, במבוגרים עם תסמינים שנמצאו חיוביים לנגיף הקורונה. המשתתפים גויסו למחקר בתוך שמונה ימים מהופעת התסמינים וקיבלו עירוי בתוך יממה מההקצאה האקראית.

התוצא העיקרי של המחקר היה אשפוזים על-רקע COVID-19 בתוך 28 ימים מקבלת העירוי.

מדגם המחקר כלל 1,225 חולים, אשר חולקו באקראי לאחת משתי הקבוצות ו-1,181 קיבלו עירוי. מניתוח לפי כוונה לטפל, אשר כלל ר את החולים שקיבלו עירוי, עלה כי שיעורי התוצא העיקרי עמדו על 2.9% בקבוצת ההתערבות (17 מבין 592 משתתפים שקיבלו פלזמה ממחלימים) לעומת 6.3% (17 מבין 592 חולים בקבוצת הפלסבו) עם ירידה אבסולוטית בסיכון של 3.4% (P=0.005) וירידה יחסית בסיכון של 54%.

החוקרים מדגישים כי לא ניתן להתבסס על נתונים אלו בכדי לקבוע את היעילות של פלזמה ממחלימים בקרב מחוסנים מאחר ו-53 מבין 54 המשתתפים עם COVID-19 שאושפזו היו לא-מחוסנים ומשתתף אחד היה מחוסן חלקית.

במהלך המחקר תועדו 16 אירועים חריגים בדרגה 3 או 4 בחולים אשר לא אושפזו לבית חולים, מהם 7 בקבוצת ההתערבות ו-9 בקבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם COVID-19, שרובם לא חוסנו כנגד הזיהום הנגיפי, מתן פלזמה ממחלימים בתוך תשעה ימים מהופעת התסמינים הפחית את הסיכון להתקדמות מחלה ואשפוז.

N Engl J Med, March 30, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה