בריאות הציבור-קידום בריאות

אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

למרות הסיכון הגבוה למחלות לב וכלי דם בחולים המופנים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, החיסון כנגד נגיף קורונה לא השפיע על התוצאות המג’וריות לאחר ההתערבות ניתוחית ואין סיבה לדחות את מתן החיסון בחולים המופנים להשלמת ניתוח זה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיווחים אודות תרומבוזיס תוך-כלי וסיבוכים לבביים הובילו לחשש בנוגע לבטיחות חיסונים כנגד COVID-19, בפרט בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעה של חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים על התוצאות לאחר ההתערבות הניתוחית.

מדגם המחקר כלל 520 חולים שעברו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בין 2020 ועד 2022, כאשר 481 חולים עם נתונים אודות הסטטוס החיסוני נכללו במחקר הנוכחי. מבין אלו, 249 חולים שלא קיבלו חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (קבוצת מטופלים לא-מחוסנים) ו-214 חולים שהשלימו את סדרת החיסונים (קבוצת מחוסנים באופן מלא) הותאמו ביחס 1:1 ו-156 זוגות חולים תואמים נכללו בניתוח הנתונים.

מהנתונים עולה כי אין הבדלים משמעותיים בשיעורי תמותה מוקדמת בין שתי הקבוצות לאחר ההתאמה. מניתוח הממצאים עולה כי שיעורי הישרדות כוללים (p=0.930) ושיעורי הישרדות ללא סיבוכים קרדיווסקולאריים או צרברווסקולאריים מג’וריים (p=0.636) לא היו שונים בין שתי הקבוצות.

שיעורי הישרדות השתל לאחר שנה אחת לא היו שונים משמעותית בין שתי הקבוצות, כאשר ב-82% מהחולים שמעולם לא חוסנו וב-85% מאלו שהשלימו את סדרת החיסונים המעקפים היו פתוחים לאחר שנה אחת (p=0.685).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי שיעורי ההישרדות ללא סיבוכים קרדיווסקולאריים או צרברווסקולאריים מג’וריים היו דומים בקרב חולים שקיבלו חיסון של אסטרה-זנקה ואלו שקיבלו את החיסון של חברת פייזר ובין חולים שחוסנו בתוך 30 ימים מהניתוח ואלו שחוסנו למעלה מ-30 ימים לפני הניתוח.

J Am Heart Assoc, Mar 12, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה