השתלת צואה כטיפול בתסמונת המעי הרגיז (Gastroenterology)

מחקר חדש שפורסם ב- Gastroenterologyהראה כי השתלת צואה הביאה לשיעורי תגובה גבוהים מתמשכים בחולים עם תסמונת המעי הרגיז עם תופעות לוואי קלות בלבד

מחקר חדש שפורסם ב-Gastroenterology הראה כי השתלת צואה (FMT) הביאה לשיעורי תגובה גבוהים מתמשכים בחולים עם תסמונת המעי הרגיז (IBS) עם תופעות לוואי קלות בלבד. כמעט שלושה מתוך ארבעה אנשים בניסוי חוו פחות תסמינים של עייפות ואיכות חיים גבוהה יותר הן שנתיים והן 3 שנים לאחר ה-FMT. מטופלים שטופלו ב-FMT ומחלתם חזרה הגיבו לאחר מכן ל-FMT נוסף, מדווחים החוקרים.

המחקר כלל 125 מטופלים (104 נשים, 21 גברים) בשלוש קבוצות: 38 קיבלו פלצבו, 42 קיבלו 30 גרם צואת תורם ו-45 קיבלו 60 גרם צואת תורם. הצואה – מתורם זכר בודד – הושתלה בתריסריון. שיעורי התגובה של אלו שקיבלו FMT היו גבוהים משמעותית מאלה שקיבלו פלצבו. לאלו שקיבלו 30 גרם צואה היה שיעור תגובה של 69.1%, ואלו בקבוצת ה-60 גרם קיבלו שיעור תגובה של 77.8%, בעוד ששיעור התגובה בקבוצת הפלצבו היה 26.3%. בתחילת המחקר, המטופלים סיפקו דגימת צואה ומילאו חמישה שאלונים , כך גם בשנתיים ושלוש לאחר FMT. לחולים בשתי קבוצות הטיפול היו פחות תסמיני IBS באופן משמעותי – כגון כאבי בטן, נפיחות בבטן, חוסר שביעות רצון מהרגלי היציאות והפרעות באיכות החיים – ופחות עייפות בהשוואה לקבוצת הפלצבו, כמו גם איכות חיים גבוהה יותר, כאשר התוצאות המשיכו גם שנתיים ו-3 שנים לאחר תחילת המחקר. בנוסף, לא דווחו תופעות לוואי ארוכות טווח, ומדד הדיסביוזיס ירד בקבוצת הטיפול בלבד שנתיים ושלוש שנים מתחילת המחקר. יחד עם זאת, האותות הפלורסנטים של 10 חיידקים שהשתנו לאחר FMT היו בקורלציה מובהקת עם תסמיני IBS משופרים ועייפות בשתי קבוצות הטיפול.

אחד החוקרים אמר ל-Medscape כי הממצאים הללו מעידים על החיידקים המובחרים לשימוש, למשל, ככמוסה לטיפול ב-IBS ועייפות. הממצא המפתיע ביותר עבור הצוות היה ש-“הרוב של חולי IBS [שהגיבו] ל-FMT שמר על תגובה עד 3 שנים או יותר”, אמר החוקר, ברמז לנתונים שלא פורסמו עד 5 שנים.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב- Gastroenterology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה