משפחה

מדיטציה יעילה כמו טיפול תרופתי קו-ראשון להקלה על חרדה (JAMA Psychiatry)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry עולה כי הפחתת מתחים באמצעות מודעות קשובה (Mindfulness-Based Stress Reduction) דומה ביעילותה לנוגד הדיכאון Escitalopram, טיפול תרופתי קו-ראשון כנגד חרדה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות חרדה, כולל הפרעה חרדה מוכללת, חרדה חברתית, הפרעת פאניקה ואגורופוביה, הן הפרעות מצב רוח הנפוצות ביותר ברחבי העולם. טיפולים יעילים להפרעות חרדה כוללים תרופות וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. עם זאת, אפשרויות טיפול אלו אינן זמינות או מתאימות לכלל החולים.

בשנים האחרונות חלה עליה בפופולאריות של הפחתת מתחים באמצעות מודעות קשובה, כאשר תרגילי מדיטציה עשויים לסייע לחולים הסובלים ממחשבות חרדה חודרניות. באמצעות תרגילים אלו, החולים לומדים להימנע מהצפה עקב המחשבות.

מדגם המחקר כלל 276 מבוגרים עם הפרעות חרדה, בעיקר הפרעת חרדה מוכללת או חרדה חברתית. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 33 שנים; 75% היו נשים. המשתתפים חולקו באקראי לטיפולי MBSR (136 חולים) או טיפול ב-Escitalopram (140 חולים), טיפול תרופתי קו-ראשון להפרעות חרדה.

התערבות MBSR כללה שיעור שבועי בן 2.5 שעות וקורס בן יממה בסוף השבוע. המשתתפים השלימו גם מפגשי מדיטציה מונחית במשך 45 דקות כל יום בביתם. הם למדו על תרגילי מדיטציה מיינדפולנס, כולל מודעות לנשימה, סריקת הגוף ותנועה מודעת.

מטופלים בזרוע הטיפול התרופתי קיבלו Escitalopram במינון 10 מ”ג, עם העלאת המינון ל-20 מ”ג כל יום לאחר שבועיים, במידה והטיפול נסבל היטב.

התוצא העיקרי היה מדד Clinical Global Impression of Severity (או CGI-S) להערכת חרדה.

בקרב 208 המשתתפים שהשלימו את המחקר, מדד CGI-S הממוצע עמד על 4.44 בזרוע MBSR ועל 4.51 בזרוע הטיפול התרופתי. לאחר שמונה שבועות, בזרוע MBSR חל שיפור של 1.35 נקודות במדד CGI-S ובזרוע הטיפול התרופתי תועד שיפור של 1.43 נקודות (הבדל של 0.07-, p=0.65).

הסף התחתון של רווח בר-סמך (0.38-) היה קטן משולי העדר-נחיתות שהוגדרו מראש (0.495-), עדות להעדר נחיתות של הפחתת מתחים באמצעות מודעות קשובה בהשוואה ל-Escitalopram.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תרגילי המדיטציה הדגימו ירידה של כ-30% בתסמינים, בדומה לשיפור שתואר עם טיפול תרופתי. מכאן עולה כי מדיטציה, בפרט מדיטציית מיינדפולנס, עשויה לשמש כאפשרות טיפול קו-ראשון בחולים עם הפרעות חרדה. הם מעודדים רופאים להמליץ על אימוני מדיטציה כאפשרות טיפול בחולים המאובחנים עם הפרעת חרדה.

 

JAMA Psychiatry. Published online November 9, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה