רמות NT-proBNP מנבאות את הסיכון לתמותה במבוגרים (J Am Heart Assoc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות NT-proBNP בדם עשויות לנבא את הסיכון לתמותה מכל-סיבה ואת הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם במבוגרים בארצות הברית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר הדוק בין רמות NT-proBNP ובין הסיכון לתמותה בחולי אי-ספיקת לב וכן יש עדויות לפיהן NT-proBNP עשוי להיות בעל ערך פרוגנוסטי במבוגרים אמבולטוריים. כעת הם השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל מבוגרים בגילאי 20 שנים ומעלה, אשר לקחו חלק בסקרי NHANES (או National Health and Nutrition Examination Survey) בשנים 1999-2004 במטרה לקבוע את הקשר בין NT-proBNP ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם עד שנת 2019, תוך תקנון לגורמי סיכון דמוגרפיים וקרדיווסקולאריים.

מדגם המחקר כלל 10,645 מבוגרים (גיל ממוצע של 45.7 שנים; 50.8% נשים), מהם 8.5% עם אבחנה קודמת של מחלות לב וכלי דם.

לאורך חציון מעקב של 17.3 שנים תועדו 3,155 מקרי תמותה, מהם 1,009 מקרי תמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם.

בקרב חולים ללא היסטוריה קודמת של מחלות לב וכלי דם, רמות NT-proBNP מוגברות (אחוזון 75 ומעלה לעומת מתחת לאחוזון 25) לוו בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.67, רווח בר-סמך 95% של 1.39-2.00) ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 2.87, רווח בר-סמך 95% של 1.61-5.11).

הקשר בין רמות NT-proBNP ובין תמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם היה דומה בתתי-קבוצות שונות שסווגו לפי גיל, מין, גזע ומוצא אתני, או מדד מסת גוף (p>0.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדגם מייצג זה של האוכלוסייה המבוגרת בארצות הברית מעיד כי NT-proBNP הינו גורם סיכון חשוב לניבוי התמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם ועשוי לשמש ככלי שימושי להערכת הסיכון באוכלוסייה הכללית.

J Am Heart Assoc, May 26, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה