משפחה

אושרו בועדת הבריאות של הכנסת: הסדרת המקצוע פרמדיק/ית לקריאה ראשונה, ועוזר/ת רופא/ה ודימות רפואית לקריאה שניה ושלישית

בועדת הבריאות של הכנסת אושרו בשבוע שעבר לקריאה שנייה ושלישית הסדרות מקצועות עוזר/ת רופא/ה ודימות רפואית, וכן אושרה לקריאה ראשונה הסדרת מקצוע הפרמדיק/ית.

הועדה אישרה פה אחד את הצעת החוק הממשלתית, לפיה יוסדרו המקצועות עוזר/ת רופא/ה ודימותנות רפואית, באמצעות הגדרת המקצועות, תנאי הכשירות, ההשכלה וההכשרה הנדרשים לעוסקים בהם.

עוזרי רופא הם אנשי צוות רפואי המבצעים פעולות רפואיות בהנחייתם ובפיקוחם של רופאים. עד כה, הוכשרו בישראל 100 עוזרי רופא אשר פועלים במחלקות לרפואה דחופה (חדרי מיון) ברחבי מדינת ישראל.
הצעת החוק קובעת כי מעתה, עוזרי ועוזרות הרופאים/ות אשר כבר עובדים במערכת ויעמדו בכללי הלימודים וההכשרה, יוכלו לעסוק גם בתחומי הרפואה הפנימית, אורטופדיה וכירורגיה.
מי שילמדו לתואר שני כפי שייקבע על ידי המועצה להשכלה גבוהה ויבצעו הכשרות, יוכלו להשתלב בתפקיד עוזרי רופא בכל תחומי הרפואה. מי שלמד רפואה, הלימודים יוכרו לו אך יצטרך לעבור בחינות רישוי. מי שלמד/ה בחו”ל לתואר עוזר/ת רופא/ה במוסד המוכר על ידי משרד הבריאות הישראלי – יוכלו גם הם לשמש עוזרי רופא/ה בישראל.

יו”ר הוועדה, ח”כ אוריאל בוסו: “בוהי בשורה אמיתית לעם ישראל. עשינו היסטוריה. בהסדרת המקצוע ובהכרה במקצוע עוזר רופא אנחנו מאפשרים לאלפי עובדים להצטרף למערכת הבריאות ולסייע בעומס הרב. הכל למען המטופלים והחולים, תוך מתן דגש על מקצועיות ואחריות”.

ח”כ אחמד טיבי: “זוהי מהפכה אמיתית במערכת הבריאות. לקח זמן רב, אבל אני שמח שהגענו עד הלום. כל פעם שמסדירים מקצוע רפואי או פרא-רפואי זה טוב לכולם”.

ח”כ טטיאנה מזרסקי: “יש להמשיך ולהסדיר את כל מקצועות הבריאות בישראל”.

מנהל תכנון ואסטרטגיה בארגון “נפש בנפש”, תני קרמר: “זוהי הסרת חסם משמעותית, אשר תפתח את שערי מדינת ישראל לעוד מאות ואף אלפי עולים”.

יום קודם אישרה ועדת הבריאות של הכנסת פה אחד את הצעות החוק של יו”ר הוועדה, ח”כ אוריאל בוסו ושל ח”כ אחמד טיבי, לפיהן יוסדר העיסוק במקצוע פרמדיק (רפואת חירום).

הצעת החוק קובעת בין היתר מהם התנאים לקבלת תעודת פרמדיק (לימודים והכשרה במוסד המוכר על ידי משרד הבריאות) ופרמדיק בכיר (תואר ראשון ברפואת חירום והכשרה מעשית), מחריגה את תפקיד הפרמדיק הצבאי לעניין דרישות ההשכלה ומוסיפה את המקצוע לרשימת המקצועות המוגדרים “מטפל” ובכלל זה איסור הפליה ושמירה על כבודו ופרטיותו של המטופל.

יו”ר הוועדה, ח”כ אוריאל בוסו: “אלה אנשים נפלאים, בעלי מסירות אינסופית בתנאים שהם לפעמים בלתי אפשריים. חובתנו להסדיר את המקצוע בחקיקה באופן שיתמוך בפרמדיקים ובמי שחלילה יזדקק לטיפול על ידם. התקופה הזאת, בה לצערנו העוסקים ברפואת החירום נמצאים בעומס רב, היא הזמן לשים את המקצוע בראש סדר העדיפויות של מערכת הבריאות”.

ח”כ אחמד טיבי: “המקצוע הזה הוא שליחות של ממש. הטיפול והמגע עם המטופל מצילים חיים. היות והשוק פרוץ, הסדרת העיסוק במקצוע חשובה ומתבקשת”.
ח”כ טטיאנה מזרסקי: “יש להרחיב עוד את סמכויות הפרמדיקים”.

יו”ר ארגון הפרמדיקים, דוד ילינק, קרא בדיון לקבוע בקריאה השנייה והשלישית סטנדרטים ופיקוח במקרים בהם פרמדיקים צבאיים מטפלים באזרחים. הוא ציין כי 50% מהפרמדיקים נוטשים את המקצוע.

מנהל מבצעים במד”א, יצחק ליבוביץ’: “אנחנו מכשירים כ-500 פרמדיקים מדי שנה, רובם בני 18, המתנדבים לשירות לאומי ושירות אזרחי”.

ההודעות באדיבות דוברות הכנסת

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה