משפחה

התערבויות התנהגותיות משפרות שיעורי השלמת בדיקות קולונוסקופיה כסקר לממאירות מעי גס ורקטום (Am J Gastroenterol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מהן עולה כי התערבויות התנהגותיות עשויות להביא לעליה משמעותית בשיעור המטופלים המשלימים בדיקות קולונוסקופיה כסקר לסרטן מעי גס ורקטום.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים מ-25 מחקרים להערכת ההשפעה של התערבויות התנהגותיות על השלמת בדיקות סקר קולונוסקופיה בקרב כ-30,000 מבוגרים. ההתערבויות שנבחנו סווגו כהודעה במכתב, עלון מידע, ייעוץ טלפוני, ייעוץ של רופא מטפל ראשוני, ניווט מטופלים, סרטון, התראה ברשומה הרפואית הממוחשבת, דואר אלקטרוני, או תמריץ כלכלי. מחקרים שכללו שתי התערבויות או יותר, סווגו כמחקרים עם מספר מרכיבים.

התוצא העיקרי היה העלייה היחסית בהשלמת בדיקות קולונוסקופיה כבדיקות סקר לממאירות מעי גס ורקטום עם כל התערובת התנהגותית.

בסיכומו של דבר, התערבויות התנהגותיות לוו בעליה של 54% בשיעורי השלמת בדיקות קולונוסקופיה, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (יחס סיכויים של 1.54). ההתערבויות הנפוצות ביותר כללו ניווט מטופלים (יחס סיכויים של 1.78) והתערבויות הכוללות מספר מרכיבים (יחס סיכויים של 1.84).

המחקר היחיד שבחן ייעוץ של רופא מטפל ראשוני מצא כי מדובר בהתערבות יעילה מאוד, אך דרושות עדויות נוספות לאישור הממצאים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התערבויות התנהגותיות מלוות בעליה בשיעורי השלמת בדיקות קולונוסקופיה כסקר לסרטן מעי גס ורקטום. בפרט, ניווט מטופלים והתערבויות הכוללות מספר מרכיבים הם הכלים שנבחנו בצורה הטובה ביותר ומהווים את ההתערבויות היעילות ביותר.

Am J Gastroenterol, Aug 22, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה