משפחה

השוואת ההשפעה של גישות טיפול שונות לפעילות יתר של בלוטת התריס על הסיכון הלבבי (JAMA Netw Open)

ניתוח וטיפול ביוד רדיואקטיבי מלווים בסיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בטווח הארוך, בהשוואה לטיפול ארוך טווח בתרופות כנגד בלוטת התריס בחולים עם אבחנה חדשה של היפרתירואידיזם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות כנגד בלוטת התריס מהוות את הטיפול הנפוץ ביותר כנגד פעילות יתר של בלוטת התריס, אך אין עדויות ברמת האוכלוסייה להשוואת טיפול תרופתי לעומת טיפול ביוד רדיואקטיבי או ניתוח להפחתת הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים.

המחקר הנוכחי התבסס על נתוני National Health Insurance Research Database מטאיוואן להשוואת הסיכון ארוך הטווח לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ב-114,062 חולים (גיל ממוצע של 44.1 שנים; 73.2% נשים) עם אבחנה חדשה של פעילות-יתר של בלוטת התריס.

המחקר כלל חולים שקיבלו טיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס בלבד, טיפול ביוד רדיואקטיבי, או כריתת בלוטת תריס בתוך 18 חודשים מהאבחנה והיו במעקב עד להתפתחות סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי, תמותה, או תאריך סיום מאגר הנתונים.

התוצאים העיקריים כללו סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (משלב של אוטם לבבי חד, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב ותמותה קרדיווסקולארית) ותמותה מכל-סיבה. תוצאים משניים כללו את כל אחד מהמרכיבים של התוצא המשולב, כמו גם התלקחות פעילות-יתר של בלוטת התריס.

מהנתונים עולה כי מרבית החולים (93.9%) קיבלו טיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס כקו-טיפול ראשון לפעילות יתר של בלוטת התריס, כאשר 5.1% עברו ניתוח ו-1.1% טופלו ביוד רדיואקטיבי.

הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בטווח הארוך היה נמוך יותר בחולים שטופלו ביוד רדיואקטיבי, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול תרופתי (p=0.03). ניתוח לווה בסיכון נמוך ב-24% לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ארוכי-טווח (p=0.04) וסיכן נמוך ב-47% לתמותה מכל-סיבה (p<0.001) בהשוואה לטיפול תרופתי.

בקרב חולים שקיבלו טיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס תועד השיעור הגבוה ביותר של הישנות פעילות-יתר של בלוטת התריס (63.5%), לאחריו היו טיפול ביוד רדיואקטיבי (38.2%) ולבסוף התערבות ניתוחית (17.3%).

ממצאי המחקר מציעים כי ניתוח או טיפול ביוד רדיואקטיבי עשויים להיות אפשרויות טיפול טובות יותר מטיפול תרופתי כנגד בלוטת התריס בחולים עם פעילות-יתר של בלוטת התריס בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

JAMA Netw Open, March 4, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה