משפחה

דיאטה טבעונית דלת-שומן עשויה לשפר בריאות קרדיו-מטבולית בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Clinical Diabetes)

דיאטה טבעונית דלת-שומן – עתירת סיבים ופחמימות עם צריכה מתונה של חלבונים – עשויה להפחית את הדרישה לאינסולין, לשפר רגישות לאינסולין ולשפר איזון גליקמי בחולים עם סוכרת מסוג 1, בהשוואה לדיאטה קונבנציונאלית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Diabetes.

ההשפעות של דיאטה טבעונית דלת-שומן (ללא פחמימות או הגבלת מנות) נבחנו אל מול דיאטה עם הגבלת פחמימות והגבלת מנות ב-58 חולים עם סוכרת מסוג 1 (גילאי 18 שנים ומעלה) שקיבלו טיפול באינסולין עם מינון יציב בשלושת החודשים האחרונים.

המשתתפים במחקר חולקו באקראי לקבוצת דיאטה טבעונית (29 חולים), שכללה ירקות, דגנים ופירות, או לדיאטה עם בקרת גודל מנה (29 חולים), שכללה הפחתת צריכת אנרגיה יומית ב-500-1000 קילו-קלוריות/יום באלו עם עודף-משק תוך שמירה על צריכת פחמימות יציבה.

התוצאים הקליניים העיקריים כללו את הדרישה לאינסולין (מינון יומי כולל של אינסולין), רגישות לאינסולין ואיזון גליקמי. הערכות נוספות כללו את פרופיל השומנים בדם, BUN, יחס BUN לקריאטינין ומשקל גוף.

החוקרים מדווחים כי 18 חולים בקבוצת דיאטה טבעונית ו-17 חולים בקבוצת בקרת-מנות השלימו את המחקר.

בקבוצת דיאטה טבעונית, הצריכה היומית הכוללת של אינסולין פחתה ב-12.1 יחידות/יום (p=0.007) והרגישות לאינסולין עלתה ב-6.6 גרם פחמימה ליחידת אינסולין בממוצע (p=0.002), ללא שינוי משמעותי בקבוצת דיאטה עם בקרת גודל המנות.

בקרב משתתפים בקבוצת דיאטה טבעונית תועדו רמות נמוכות יותר של כולסטרול כולל, LDL, כמו גם ריכוז BUN נמוך יותר ויחס BUN:Creatinine נמוך יותר (P<0.001), בעוד שהן בקבוצת דיאטה טבעונית והן בקבוצת דיאטה עם בקרת מנות תועדו רמות המוגלובין מסוכרר נמוכות יותר.

משקל הגוף ירד ב-5.2 קילוגרמים (p<0.001) בקבוצת דיאטה טבעונית; מנגד, לא תועד שינוי משמעותי במשקל הגוף באלו בקבוצת דיאטה מבוקרת. לכל ירידה של 1 ק”ג במשקל הגוף נרשמה ירידה של 2.16 יחידות בצריכת אינסולין יומי כוללת ועליה של 0.9 יחידות ברגישות לאינסולין.

ממצאי המחקר תומכים בתועלת של דיאטה טבעונית דלת-שומן ועתירה בסיבים ופחמימות, דלה השומנים ועם צריכה מתונה של פחמימות לשיפור הטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 1.

Clinical Diabetes, March 14, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה